Przedstawia on warunki, narzędzia i sposoby realizacji celów przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia inwestycyjnego, wynikających z planu strategicznego firmy. Biznes plan sporządzany jest najczęściej na potrzeby banku, ale także innych odbiorców, takich jak np. wierzyciele, potencjalni inwestorzy (akcjonariusze – jeśli przedsiębiorstwo działa jako spółka akcyjna), jak również właściciele i kierownictwo firmy. Można powiedzieć, że biznes plan to zbiór celów, założeń oraz projektów do realizacji, jakie stawia się przed przedsiębiorstwem. Jego zasadniczymi elementami są m.in. analiza finansowa, analiza rynku i otoczenia przedsiębiorstwa, analiza SWOT (mocnych, słabych stron firmy, szans i zagrożeń, występujących w jej otoczeniu). Biznes plan utożsamiany jest ze szczególnym rodzajem planu gospodarczego, charakteryzującego się relatywnie długim horyzontem czasu oraz kompleksowością, ponieważ powinien on przedstawiać całościową wizję rozwoju przedsiębiorstwa lub inwestycji.

W zależności od odbiorcy biznes planu, jego struktura może być zróżnicowana. Typowa struktura biznes planu można przedstawić w następujący sposób:

I. Krótka charakterystyka przedsiębiorstwa
– jego historia, cele działania, zadania,
– profil i zakres działalności przedsiębiorstwa,
– wielkość sprzedaży (aktualna i w okresach minionych),
– posiadane oraz planowane środki w firmie.
II. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa
– charakterystyka rynków,
– najważniejsze prognozowane zmiany otoczenia przedsiębiorstwa,
– najbardziej prawdopodobny scenariusz przewidywanych oddziaływań na firmę,
– przedstawienie najważniejszych zagrożeń i szans dla prowadzonej działalności,
– ocena konkurencyjności firmy z punktu widzenia jej mocnych i słabych stron.
III. Analiza organizacyjna przedsiębiorstwa
– ogólna charakterystyka środków, będących w dyspozycji przedsiębiorstwa,
– aktualna sytuacja majątkowo-finansowa firmy,
– najważniejsze mocne i słabe strony przedsiębiorstwa,
– analiza mocnych i słabych stron głównych konkurentów firmy.
IV. Rozwiązania strategiczne
– określenie wybranej strategii rozwoju,
– warianty wyboru i ich uzasadnienie,
– cele krótko-, średnio- i długoterminowe,
– prognozowane oddziaływania na sytuację przedsiębiorstwa.
V. Plan działania
– szczegółowy program działania wraz z podanym wyborem środków,
– określenie kolejności działań,
– strategia wdrożenia,
– sposoby kontroli wskaźników,
– strategie alternatywne.
VI. Wnioski
– potrzeby,
– wymagania.

Każdy biznes plan powinien być na tyle obszerny, by istniała możliwość kompleksowego przedstawienia informacji o przedsiębiorstwie i planowanych kierunkach jego rozwoju, a jednocześnie na tyle zwięzły i czytelny, by potencjalny odbiorca miał możliwość poznania jego treści bez nadmiernego trudu.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUmowa ustna w świetle prawa
Następny artykułFactoring – formy finansowania

Natasza Duraj – ukończyła studia na kierunku Ekonomia na Uniwersytecie Łódzkim, zostając w 1998 r. pracownikiem naukowo-badawczym tej uczelni. Specjalizuje się w finansach przedsiębiorstwa, analizie ekonomicznej, rachunkowości finansowej oraz zarządzaniu spółkami kapitałowymi. Współpracuje jako doradca finansowy przy realizacji projektów inwestycyjnych w spółkach akcyjnych sektora usług finansowych oraz jako konsultant strategii rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw.

Nasz specjalista o sobie:

Moje zamiłowania naukami ścisłymi są tylko jedną stroną mojej natury, której druga wiąże się z zamiłowaniami artystycznymi i muzyką klasyczną. Moją pasją jest taniec klasyczny, który traktuję jako cudowne okno umożliwiające mi spoglądanie w magiczny bajkowy świat baletu. Wolne chwile lubię spędzać z dobrą książką – gustuję szczególnie w literaturze francuskiej i rosyjskiej. Cenię sobie ogromnie kontakt z przyrodą, moją rodzinę i moich cudownych przyjaciół, którzy są mą podporą i codzienną radością.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here