Jak zarządzać marką?

Firma    
ocena

Wyobraźmy sobie, że znane doskonale wszystkim logo Coca-Coli znika. Specyficzna czcionka na czerwonym tle zostaje zastąpioną zwykłym „Times new roman”na białym tle. Może dla koncernu nie oznaczałoby to całkowitego zniknięcia z rynku, ale dla konsumentów byłoby szokiem. Zniknięcie tak mocno wkomponowanej w świadomość konsumenta marki spowodowałoby chaos. Sprzedaż spadłaby znacząco. Dobrze wszystkim znana marka, pracowała dekadami nad wypracowaniem tak doskonałej znajomości swojego loga. Jakich metod zarządzania marką użyła, aby nawet w krajach trzeciego świata być rozpoznawaną? Wiedzą to marketingowcy.

Jak zarządzać marką?

sxc.hu

Na początek ciekawostka. Pewna firma zajmująca się marketingiem przeprowadziła badania znajomości marek. Jeździła po świecie, pokazując w różnych jego zakątkach karty z logami mniej i bardziej popularnych światowych koncernów. Zaskoczeniem był fakt, że nawet plemiona afrykańskie w najbardziej odległych zakątkach czarnego lądu,  potrafiły wskazać że rozpoznają logo dwóch firm. Nie wiedziały one wprawdzie z czym jest ono związane, ale z uśmiechem na twarzach wskazywały je palcem. Tymi firmami były IBM i Coca-Cola.

Gdyby zniknęło logo Coca-coli zmieniłaby się tożsamość firmy. Produkt pozostał, ale zniszczone zostałyby skojarzenia związane z firmą. Jednakże do budowania marki nie wystarczy posiadać rozpoznawalnego loga i nazwy. Konieczne jest także złożenie i dotrzymanie konsumentowi obietnicy, że za logo i marka kryje się produkt, którego oczekują. Marka jest zestawem skojarzeń pojawiających się w naszym umyśle i przekonanie o korzyściach. Volvo niezawodne, bezpieczne auto, Nokia najtrwalsze telefony komórkowe, Coca-cola najlepszy gazowany napój itp. Dotrzymywanie obietnic marki jest koniecznością. Jeśli nie będziemy dotrzymywać obietnic, wzbogaci się na tym konkurencja. Zarządzanie marką powinno stanowić integralną cechę prowadzonego biznesu. Marketing nie może stanowić dla naszego przedsiębiorstwa koszto-twórczej konieczności. Zmiana myślenia z „dużo i tanio”, na „co myślą o nas klienci i jak się do nich dostosować” jest koniecznością, jeśli chcemy wypracować markę. Silna marka to taka, która jest lepsza od konkurentów. Klient ma wybór i już nie tylko cena decyduje o jego decyzji. Podejście do marki odgrywa dużą role. Dlatego standardowe działania marketingowe nie będą się sprawdzać. Poza monologiem w postaci klasycznej reklamy, koniecznym jest nawiązanie w klientem dialogu za pomocą marketingu rekomendacji, internetowego i innych. Efektywne zarządzanie marką, a co za tym idzie posiadanie silnej marki, pozwala na ustalanie ceny premium w stosunku do konkurentów, zabezpiecza przed wojnami cenowymi, buduje lepszą pozycję negocjacyjną do rozmów z dostawcami i partnerami w kanałach dystrybucji. Silne marki umożliwiają przenoszenie ich na nowe produkty i asortymenty, czynią z nas atrakcyjnego partnera do wspólnych akcji marketingowych. Przyciągają do nas wykwalifikowanych pracowników. Każdy chce pracować w znanej i poważanej firmie.

Skuteczne zarządzanie marką spowoduje, że klienci będą nas polecać, szybciej i łatwiej zaakceptują nowo wprowadzane przez nas produkty, często poczekają na nasz produkt zamiast kupić konkurencyjny. Jeśli nie dostaną produktu, będą skłonni przejechać pół miasta wiedząc, że znajda  go w innym sklepie. Zarządzanie marką polega więc na działaniach prowadzących nas do wyróżnienia się na tle konkurencji. Nie musimy od razu budować przywództwa rynkowego. Jako przedsiębiorcy powinniśmy zadać sobie pytanie „czy konsumentom będzie czegoś brakować w chwili kiedy moja firma przestanie istnieć?”. Jeśli na tak zadane pytanie odpowiemy „nie” oznacza to, że jesteśmy sprzedawcami. Nie mamy jednak marki. Nawet jeśli kondycja firmy jest całkiem niezła, może warto zastanowić się nad budowaniem marki. Ostatecznie zmiana odpowiedzi na postawione wyżej pytanie na „tak” to sukces.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 5 =