Co to jest trajka?

Motoryzacja    
ocena

Trajka to spolszczona nazwa trójkołowego motocykla znanego zagranicą jako trike. Trajki to bardzo specyficzne motocykle, które stanowią połączenie dwuśladów z jednośladami z zachowaniem maksymalnej ilości cech jednośladów. Są to rzadkie konstrukcje, ponieważ w 99% procentach przypadków stanowią te typu DIY, czyli są robione własnoręcznie z wybranych gotowych elementów. Taka konstrukcja musi więc zostać zaprojektowana i wykonana w sposób przemyślany, a następnie uzyskać pozwolenie rejestracji i przejść przegląd techniczny.

Co to jest trajka?

sxc.hu

Trajką nazwać można tylko i wyłącznie konstrukcję, która posiada trzy koła, z czego przednie ułożone w osi środkowej pojazdu, na podłużnym przednim zawieszeniu. Wszystkie inne konstrukcje, a więc motocykle z wózkiem bocznym, z jednym tylnym kołem i dwoma przednimi, riksze motorowe i wózki inwalidzkie nie mogą być zaliczane do tej grupy. Specyfika tych motocykli to połączenie tyłu klasycznego samochodu (najczęściej w polskich warunkach wykorzystuje się tego podzespoły z VW Garbusa, Fiata 126P czy starego Zaporożca) z przodem nawiązującym do customowych klasycznych motocykli.

Specyfika trajki pozwala na podróżowanie dwóch i więcej osób, siedzących często na pełnowymiarowych fotelach. Długi przód i szeroki tył ograniczają sportowe zapęd kierowcy. Największą wadą będzie niska zwrotność pojazdu w pokonywaniu zakrętów oraz duży promień skrętu. Zastosowanie silnika samochodowego zazwyczaj oznacza dużą elastyczność i moc względem ogólnej masy pojazdu; silnik również zamiast osadzenia z tyłu pojazdu, może zostać klasycznie w ramie, wzięty od motocykla. Dzięki odpowiednio skonstruowanemu osprzętowi jazda trajką polecana jest często osobom mającym problem z jazdą motocyklem, np. dla inwalidom, nie będącym w stanie prowadzić jednośladu lub osobom starszym. Najczęściej, oczywiście, pojazd ten wybierają ludzie lubiący oryginalność.

Rejestracja trajki może odbyć się na dwa sposoby. Pierwszy z nich zakłada rejestrację trajki jako samochodu. W tym celu konieczne jest spełnienie wielu wymogów stawianych samochodom, trajka musi więc spełnić rygorystyczne wymogi co do generowanego hałasu, spalin oraz posiadać stosowne zabezpieczenia. W praktyce spełnienie wszystkich warunków jest bardzo trudne do pogodzenia z właściwym użytkowaniem pojazdu. Nagrodą może być możliwość jazdy bez kasku.

Drugi sposób to rejestrowanie jej jako motocykla, co jest znacznie prostsze i szybsze do realizacji. Tutaj oczywiście prowadzenie trajki wymaga posiadania kasku, lecz skoro brak tu innych zabezpieczeń, uzasadnienie tego wydaje się jasne. Dodatkowym plusem są mniejsze opłaty za okresowe przeglądy oraz ubezpieczenie pojazdu. Również mniejsze techniczne wymagania pozwalają na zastosowanie większej ilości typowo motocyklowych dodatków.

Czy jeździliście kiedyś na takim motocyklu? Co podobało Wam się najbardziej? Wypowiedzcie się!

OCENA
2.67
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
5 + 2 =