Czym, jak smarować linki w motocyklu?

Motoryzacja    
ocena
Motocykl z racji swojej konstrukcji posiada znaczną część podzespołów na wierzchu, bez osłony przed czynnikami zewnętrznymi. Brak osłony powoduje zbieranie się kurzu i wody w miejscach, które nie zawsze są całkowicie na to odporne. Przykładem takich elementów są linki motocyklowe, stanowiące napęd/środek kontroli wielu krytycznych dla kierowcy podzespołów. Poddawanie ich ciągłemu działaniu powyższych czynników z czasem powoduje ich ciężką pracę, co w efekcie prowadzić może do zerwania linki lub jej przetarcia. Regularnie czyszcząc i smarując linki można temu zapobiec.

Czym, jak smarować linki w motocyklu?

photoxpress.com

W celu zakonserwowania linek, konieczne jest ich całkowite zdemontowanie. Wiele poradników uznaje to za zbędną czynność, lecz jeśli chcemy naprawdę dobrze pozbyć się zabrudzeń z wnętrza linki i sprawić, że smar dotrze do całej linki, demontaż jest obowiązkowy. W celu wyczyszczenia linki należy postępować według poniższych kroków:

1. Po zdemontowaniu linki, należy ją powiesić pionowo, co ułatwi penetrację jej pancerza przez środek czyszczący.

2. Przygotowujemy igłę i strzykawkę, którą podamy środek czyszczący.

3. Do strzykawki wlewamy wybrany środek czyszczący – benzynę lub specjalny środek czyszczący.

4. Staramy się pod dużym ciśnieniem wlewać środek do środka linki do momentu, aż zacznie wyciekać z drugiego końca.

5. Pozostawiamy na kilka minut linkę, czekając aż cały środek wyleci, podgrzewając linkę np. suszarką przyspieszymy odparowanie środków czyszczących z pancerza linki – będą one szkodliwe dla kolejnego etapu – smarowania.

Po oczyszczeniu linki jest ona gotowa do smarowania, odbywać się to będzie  w podobny sposób, lecz tym razem możemy się posłużyć specjalnym środkiem w sprayu, który jest łatwy w dozowaniu. Dla tych którzy nie są zwolennikami takiego sposobu smarowania pozostaje klasyczna metoda, która opiera się na wykorzystaniu mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego. Jest to sprawdzona metoda, która gwarantuje prawidłową pracę linki, likwiduje ryzyko szybkiego zatarcia się linki po zamontowaniu i zabezpiecza linkę przed korozją. Poniżej sposób smarowania:

  1. Krok pierwszy Przygotowanie mieszanki smaru grafitowego i oleju przekładniowego polega na dobraniu ich w proporcji 1:1, a następnie ogrzewaniu w celu rozpuszczenia smaru i zmieszania się z olejem. Smar zapewni po ostygnięciu ochronę przed korozją i wypłukaniem, a olej zapewni płynne działanie linki i ułatwi rozprowadzenie mieszanki w pancerzu. Podgrzewanie warto stale kontrolować, a także obowiązkowo mieszać.
  2. Krok drugi Linka powinna wisieć pionowo, w przeciwnym razie ryzykujemy nierównomierne rozprowadzenie środka smarującego.
  3. Krok trzeci Środek należy wprowadzać w stanie gorącym, w tej postaci jest płynny i wypełni cały pancerz.
  4. Krok czwarty Po wypłynięciu środka z drugiej strony linki warto wykonać nią kilka ruchów i zaprzestać uzupełniania.
  5. Krok piąty Po chwili gdy środek wystygnie i wypełni pancerz, linka jest gotowa do montażu.

Jak często konserwujecie motocykl? Dajcie znać.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 3 =