Istnieje multum powodów, dla których samochód może gasnąć podczas jazdy. Niektóre wynikają, jak to zwykle z zaniedbania kierowców, inne spowodowane są awarią jakichś elementów lub układów samochodu.

Zacznijmy od tych najbardziej błahych nie wymagających wymiany żadnych drogich części.

Zabrudzona przepustnica może być jedną z przyczyn gaśnięcia samochodu w momentu schodzenia z wyższych obrotów do obrotów biegu jałowego. W normalnej sytuacji silniczek krokowy powinien być w stanie utrzymać równomierne wolne obroty. Gdy zabrudzona jest przepustnica i silniczek krokowy może zdarzyć się sytuacja, że zareaguje on zbyt późno na obniżające się obroty i silnik zdąży zgasnąć, zanim zostaną one podniesione.

Zabrudzenie przepustnicy może być spowodowane zbyt rzadko zmienianym filtrem powietrza, lub złą jakością samego filtra. Również uszkodzony układ odpowietrzania silnika, czyli popularna odma może powodować przyspieszone zabrudzanie przepustnicy.

Zabrudzony i nie wymieniany filtr paliwa może dawać podobne objawy. W autach z silnikiem diesla może zdarzyć się, zwłaszcza zimową porą, że parafina zawarta w paliwie osadzi się na medium filtracyjnym i zablokuje przepływ paliwa. Podobnie może przydarzyć się, gdy w układzie paliwowym znajdzie się woda, która przy okazji większych mrozów zamarznie powodując odcięcie dopływu paliwa do silnika.

Nagłe gaśnięcie może być także spowodowane awaria cewki zapłonowej, kabli, aparatu zapłonowego lub świec. Nagły brak iskry na świecach z pewnością doprowadzi do zatrzymania silnika. Uszkodzona cewka zapłonowa, z reguły działająca, gdy silnik zimny, po jego zagrzaniu również może powodować utratę zapłonu i zgaśnięcie silnika.

Podobnie jak zabrudzenie przepustnicy i silniczka krokowego, również jego uszkodzenie daje efekt gaśnięcia auta przy schodzeniu do wolnych obrotów. Silniczek krokowy jest w większości elementem nie naprawialnym. Jeżeli jego czyszczenie nie przyniosło oczekiwanego efektu, to jest więcej niż pewne, że nie uda się go już naprawić.

Nagły brak dopływu paliwa i zgaśnięcie silnika z tego powodu może być spowodowane przez awarię pompy paliwa. Pompy paliwowe najczęściej ulegają awarii w autach korzystających z LPG. Dość często zdarza się, że użytkownicy zapomną o zatankowaniu paliwa, bo jeżdżą cały czas na gazie. Pompa paliwowa pracująca cały czas gdy silnik pracuje nie jest wewnętrznie smarowana. Normalnie za smarowanie pompy paliwowej odpowiada benzyna, a w takim przypadku pompa pracuje na sucho.

Jeżeli wyeliminowaliśmy awarię pompy paliwowej i sprawdziliśmy dokładnie instalacje ją zasilającą to warto przyglądnąć się przekaźnikowi obsługującemu tą pompę. Uszkodzenie przekaźnika może powodować nieoczekiwane przerwy w dostarczaniu prądu do pompy, a co za tym idzie przerwy w dostawie paliwa.

W silniku znajduje się dość spora liczba różnego rodzaju czujników. Odpowiadają one nie tylko za podawanie informacji dla wskaźników na desce rozdzielczej, ale także za wysyłanie sygnałów do komputera sterującego pracą silnika.

Jednym z takich czujników, który może powodować niespodziewane gaśnięcie auta jest czujnik położenia wału korbowego i czujnik położenia wałka rozrządu. Czujnik te mają tendencję do ujawniania swojego uszkodzenia najczęściej po rozgrzaniu silnika.

Uwaga!

W większości współczesnych aut, aby zdiagnozować, co jest przyczyną awarii najtaniej i najszybciej jest udać się do elektromechanika, który podłączywszy komputer do samochodu sprawdzi, z których czujników pochodzą błędy zapisane w pamięci komputera sterującego silnikiem. Na tej podstawie można łatwo stwierdzić, która z części kwalifikuje się do wymiany.

Jak często robicie przegląd techniczny samochodu? Jak Wam służy auto?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSamochód gaśnie po przełączeniu na gaz
Następny artykułCzy auto na gaz się opłaca?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

3 KOMENTARZE

  1. Mam BMW 520d, problem gaśnięcia samochodu pojawił się po czyszczeniu filtra DPF, zastanawiam się, czy może to mieć jakiś związek z gaśnięciem samochodu podczas jazdy…

    W moim przypadku komputer również nie pokazuje żadnych błędów. Wymieniony został czujnik położenia wałka rozrządu, początkowo wydawało się, że to było to ale po około tygodniu problem wrócił…filtr paliwa i powietrza był wymieniany, zabrudzoną przepustnicę mogę wyeliminować bo mam Diesla…krew zalewa…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here