Hamowanie motocyklem na mokrej, śliskiej nawierzchni

Motoryzacja    
ocena
Hamowanie motocyklem wymaga zwykle więcej uwagi niż hamowanie pojazdem dwuśladowym, groźne są poślizgi koła, które jeśli spowodują ślizganie się kół w bok, są częstą przyczyną upadków. Jazda po śliskiej nawierzchni stanowi więc podwójne wyzwanie dla kierowcy. Widząc pogarszający się stan nawierzchni, nie warto panikować, lepiej w sposób opanowany przystąpić do rozsądnego zwalniania, wszelkie nagłe ruchy nie są wskazane.

Hamowanie motocyklem na mokrej, śliskiej nawierzchni

morguefile.com

Przede wszystkim ocenić należy, czy nawierzchnia rzeczywiście jest groźna. Śliska jest bowiem nie tylko po deszczu. Wystrzegać trzeba się dróg, na których asfalt jest błyszczący, nawet jeśli nie jest niczym pokryty, oznacza to, że jest bardzo równy, a to osłabia przyczepność opony w przypadku pokrycia chociażby kurzem. Zaskakująco śliskie są również nawierzchnie, na których został rozlany olej lub benzyna/ropa. Na takich nawierzchniach przyczepność bywa niemalże zerowa. Powyższe przypadki opisują utratę przyczepności w wyniku uślizgu koła na śliskiej nawierzchni, ale dla jednośladu, równie groźna jest powierzchnia luźna, czyli piasek, żwir. Na polskich drogach niestety często po deszczu drogi są nimi pokryte, dlatego wchodząc w zakręty po ulewie, upewnijmy się, że asfalt jest czysty, w przeciwnym razie należy zwolnić i pokonać zakręt maksymalnie pionowo, bez pochylania motocykla.

Jeśli rozpoznamy przed sobą niebezpieczną nawierzchnię, a mamy potrzebę hamowania, Należy przede wszystkim z opanowaniem naciskać klamkę hamulca. Jeśli motocykl jest wyposażony w ABS, system automatycznie zapobiega zablokowaniu koła, co znacznie podnosi bezpieczeństwo, szczególnie dla początkujących kierowców i posiadaczy ciężkich motocykli. Jeśli motocykl nie posiada takiego systemu, hamowanie powinno być narastające i polegać na wyczuwaniu, czy koło nie straciło przyczepności. Skrócenie drogi hamowania można uzyskać korzystając jednocześnie z hamulca tylnego.

Używanie tylnego hamulca w warunkach śliskiej nawierzchni powinno następować równomiernie z przednim lub tuż po, jego rola powinna ograniczyć się do wspomagania procesu zatrzymywani pojazdu, a nie przejąć główną rolę, dzięki temu unikniemy zarzucenia tyłem pojazdu. Duże motocykle posiadają często fabrycznie montowany system CBS, czyli połączone użycie obu hamulców naraz. Takie rozwiązanie pozwala posługiwać się jedynie klamką hamulca.

UWAGA!
W przypadku uślizgu koła należy utrzymać wyprostowaną pozycję, jeśli motocykl ulegnie przechyłowi, przewali się. Natychmiastowo należy popuścić hamulec tak, aby odblokować koło i przywrócić przyczepność. Unika się sytuacji gdy hamulec zostanie całkiem rozluźniony, by po chwili znów mocno rozpoczął działanie, sprzyja to ponownemu wpadnięciu w poślizg, zazwyczaj głębszy niż poprzedni.

A jak Wam idzie hamowanie na śliskiej nawierzchni? Mieliście z tym kiedyś jakieś problemy? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
4.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 5 =