Jak hamować biegami?

Motoryzacja    
ocena

Hamowanie biegami lub hamowanie silnikiem to określenie sposobu hamowania przy pomocy redukcji biegów ze zdjętą nogą z pedału gazu. Jest dobrym nawykiem, który z wielu powodów warto stosować na co dzień.

Jak hamować biegami?

sxc.hu

Metody tej można śmiało używać w codziennej jeździe. Ten rodzaj hamowania ma kilka zalet, które należy wymienić:

- W czasie hamowania silnikiem samochody z wtryskiem paliwa nie zużywają go w ogóle, auta z gaźnikiem zużywają go bardzo niewiele.
- Hamując silnikiem odciążamy układ hamulcowy, z tego względu rzadziej występuje konieczność wymiany tarcz hamulcowych i klocków, trudniej również zagotować płyn hamulcowy,
- Hamowanie silnikiem w autach bez systemu ABS pozwala nam na bezpieczniejsze zmniejszenie prędkości na śliskiej nawierzchni niż przy użyciu hamulca.

Używanie tej metody szczególnie zalecane jest w czasie długich zjazdów ze wzniesienia. Podróżując na przykład po alpejskich przełęczach, gdybyśmy chcieli używać tylko hamulców dość szybko doszłoby do przegrzania tarczy i klocków oraz zagotowania płynu hamulcowego, co w konsekwencji doprowadziłoby do całkowitej utraty hamulców.

Również, gdy jeździmy z ciężką przyczepą warto korzystać z tego sposobu w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa i oszczędzenia układu hamulcowego przed przegrzaniem.

Hamowanie biegami zasadniczo nie ma żadnych wad, jeżeli tylko podejdziemy do tematu z należytym wyczuciem. Nie należy redukować biegów na skróty, co drugi, czyli na przykład z 5 od razu na 3.

Właściwie przeprowadzone hamowanie biegami powinno odbywać się kolejno, redukując biegi po jednym (z 4 na 3, z 3 na 2 itd.).

Zmianie na niższy bieg teoretycznie powinno towarzyszyć wyrównanie obrotów silnika przy pomocy tak zwanego międzygazu. W momencie zmieniania biegu z wyższego na niższy, gdy wciskamy sprzęgło obroty silnika delikatnie opadają. Stosowanie międzygazu sprowadza się do zredukowania tego spadku obrotów do minimum. Pozwoli to oszczędzić sprzęgło i uniknąć gwałtownych szarpnięć przy redukcji. Zatem kierowca powinien jednocześnie operować dwoma pedałami – sprzęgła i gazu.

Hamowanie silnikiem też może być przez nas dozowane. Hamowanie jest tym mocniejsze im wyższe są obroty silnika, redukowanie biegów przy niższych obrotach daje nam słabsze efekty.

Jeżeli nie przesadzamy z obrotami, redukujemy biegi kolejno, to nie musimy obawiać się żadnych niepożądanych skutków. Silnik ma zapewnione właściwe smarowanie oraz chłodzenie. Jedynym efektem ubocznym będzie zmniejszenie zużycia paliwa. Nowoczesne auta odcinają dopływ paliwa w momencie, gdy wykryją obroty wyższe niż około 1500 obr/min. i całkowicie puszczony pedał gazu (zamkniętą przepustnicę).

Należy tylko pamiętać, aby bieg zredukować na kolejny, zanim obroty spadną poniżej 1500.

UWAGA!

Pamiętajmy, że ze względu na konstrukcję silnika, samochody z silnikiem diesla mocniej hamują silnikiem niż benzynowe.

Jak długo macie prawo jazdy? Jak oceniacie swoje umiejętności?

OCENA
4.60
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 1 =