Jak hamować motocyklem?

Motoryzacja    
ocena
Wielu użytkowników rozpoczynając swoja przygodę z motocyklem ma poważne problemy z hamowaniem podczas jazdy, często jest to wynik długoletniej jazdy na rowerze, który z racji swojej stosunkowo niewielkiej masy wymaga nieco innej techniki hamowania. Jak więc hamować motocyklem tak, aby maksymalnie wykorzystać potencjał potężniejszych hamulców i jednocześnie nie przesadzić z ich siłą? W skrócie można powiedzieć: należy hamować z wyczuciem. Wyczucie bowiem przychodzi z czasem, czyli konieczne są ćwiczenia.

Jak hamować motocyklem?

morguefile.com

Przed rozpoczęciem podbojów tras swoją nową maszyną bardzo ważne jest, żeby poznać jej potencjał, oczywiście ważniejsze, żeby dowiedzieć się, jak skuteczne są nasze hamulce, od jakiego momentu zaczynają hamować i jak szybko ich moc zwiększa się wraz naciskiem na klamkę. Na początku takiej przygody, należy zapamiętać jedną żelazna zasadę – podstawowym hamulcem w motocyklu, jest hamulec przedni, obsługiwany właśnie klamką. Zasada przeciwna do mniejszych jednośladów, gdzie zaleca się wykorzystywanie tylnego hamulca częściej, lecz w przypadku motocykli, podczas hamowania ciężar – zwykle większy – przenosi się właśnie na przednie koło. Podczas tego procesu przednie koło zostaje silnie dociążone, w przeciwieństwie do tylnego, dlatego odznacza się większą skutecznością.

Zasada ta traci na ważności podczas jazdy po miękkim podłożu, tutaj mocne zahamowanie przednim hamulcem może spowodować szybkie zablokowanie i uślizg koła, prowadzący do przewrócenia się motocykla. Należy zatem bacznie obserwować drogę, bowiem taką nawierzchnię można często spotkać, jadąc również po drogach szosowych, np. przejeżdżając przez remontowany odcinek drogi, który w większości złożony jest z piachu lub żwiru. W takim środowisku najlepiej jest równoważyć działanie hamulca przedniego i tylnego. Kiedy zatem używać tylko tylnego hamulca na drogach szosowych? Najlepiej w sytuacji, gdy jedynie chcemy zmniejszyć prędkość lub zatrzymać pojazd na wzniesieniach lub podczas potrzeby nagłego zatrzymania pojazdu wraz z hamulcem przednim.

Nowsze modele motocykli posiadają oczywiście systemy wspomagające zatrzymywanie pojazdu. Mowa tu o ABS i CBS. ABS to system dobrze znany z samochodów, który zapobiega uślizgowi kół, zapobiegając blokowaniu go podczas gwałtownego i mocnego wciśnięcia klamki hamulca. Jest to szczególnie zalecane usprawnienie dla kierowców młodych stażem, jednak faktem jest, że doświadczony kierowca skuteczniej wyhamuje, gdy system ABS nie będzie obecny w motocyklu. Ciekawostką jest system CBS, znany głównie z motocykli marki Honda. System ten jest odpowiedzialny za jednoczesną obsługę hamulca przedniego i tylnego, przy zachowaniu odpowiednich proporcji. Takie zachowanie motocykla pozwala na dowolne korzystanie  z klamki lub dźwigni obu hamulców, skutkując zawsze jednoczesnym i równym działaniem obu układów. Jest to bardzo korzystne w przypadku posiadania dużego i ciężkiego motocykla, gdzie korzystanie z tylnego hamulca wymaga wyrobienia pewnych nawyków. Jeśli zaczynamy przygodę z takimi motocyklami, warto nabyć egzemplarz odpowiednio wyposażony w powyższe systemy.

UWAGA!
Hamując na drodze, sprawdźmy stan nawierzchni przed nami, wszelkie łaty, malowane znaki poziome, pasy ruchu i rozlane substancje podczas opadów atmosferycznych będą szczególnie śliskie, koleiny mogą powodować zmianę kierunku jazdy, wyboje utrudnią dawkowanie mocy hamowania, a rozsypany żwir, kamienie czy piasek mogą przyczynić się do utraty przyczepności.

Potraficie dobrze i pewnie hamować? Jak zdobyliście tę umiejętność? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =