Jak hamować na oblodzonej jezdni?

Motoryzacja    
ocena

Zimowa aura rzadko kiedy sprzyja kierowcom. A to za ślisko, a to za dużo śniegu, a to znowu rozpuszczające się błoto pośniegowe na drodze. Niestety, na kilka miesięcy w roku trzeba do tego przywyknąć i nauczyć się w takich warunkach sprawnie poruszać.

Jak hamować na oblodzonej jezdni?

photoxpress.com

Nic nie potrafi tak kierowcy zaskoczyć jak nagła śliskość nawierzchni spowodowana pokrywającym ją lodem. W przypadku lodu na niewiele zdadzą się nam opony zimowe. Przy hamowaniu z większych prędkości droga hamowania jest praktycznie taka sama. Tylko w przypadku hamowania z niskich prędkości widać delikatną przewagę opon zimowych.
Jednak na lodzie najlepiej sprawdzają się opony z kolcami, lub założenie łańcuchów.

Te pierwsze są w naszym kraju zabronione, bo podobno niszczą nawierzchnię, a w łańcuchach z kolei nie będziemy poruszać się cały czas.

Dlatego musimy nauczyć się prowadzić auto na śliskiej nawierzchni.

Jeśli chodzi o skręcanie na śliskiej nawierzchni to w nowszych autach z pomocą przychodzą różnego rodzaju systemy kontroli trakcji.

W przypadku hamowania na lodzie system ABS nie przyda się nam zbytnio. Nie powoduje on wyraźnego skrócenia drogi hamowania w tych trudnych warunkach. Wręcz przeciwnie, w przypadku zblokowania kół na tak śliskiej nawierzchni możemy liczyć na to, że przed zablokowanymi kołami pojawi się zgarnięta przez sunące auto warstewka śniegu. Im więcej tego śniegu przed kołami tym szybciej będziemy w stanie się zatrzymać.

Aby poruszać się bezpiecznie po zimowych, lodowych drogach istotne jest poznania kilku cennych wskazówek; należy pamiętać, że im szybciej się jedzie, tym dłuższa będzie droga naszego hamowania.

Do delikatnego hamowania najlepiej używać silnika. Hamowanie silnikiem jest jednym z tych manewrów, który wykonywany płynnie pozwoli nam na bezpieczne i zarazem skuteczne hamowanie na śliskiej nawierzchni.

Pedał hamulca wciskaj do oporu tylko w sytuacji awaryjnej, nawet, jeżeli masz w aucie system ABS. Delikatne, płynne i przewidujące hamowanie jest kluczem do utrzymania się na drodze.

Na lodzie ciężko jest skręcać, a jeszcze trudniej robiąc to hamując samochodem bez ABS. System ABS przeciwdziałając blokowaniu kół, pozwala na wykonywanie nam manewrów, takich jak na przykład ominięcie jakiejś przeszkody.

Istotnym czynnikiem jest także utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach. Zimą ze względu na kurczliwość powietrza pod wpływem niskiej temperatury, z reguły w naszych autach znacznie maleje ciśnienie w oponach. Utrzymanie właściwego ciśnienia pomoże w zapewnieniu optymalnej trakcji kół naszego samochodu.

Jadąc po śliskiej nawierzchni zawsze trzymaj kierownicę oburącz, pewnym chwytem.

Jeżeli jakiś fragment lodu pokryty jest warstwą śniegu, spróbuj auto pokierować tak, aby poruszało się po zaśnieżonym fragmencie, tam na pewno lepiej wytraci prędkość i odzyska przyczepność.

Czy zdarzyło Wam się wpaść w poślizg? Co wtedy zrobiliście?

OCENA
2.33
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 3 =