Jak holować samochód?

Motoryzacja    
ocena

Holowanie samochodu nie jest czynnością prostą, ani dla kierowcy auta holowanego, ani dla kierowcy „holownika”. Wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności przez obu kierujących oraz pełnej współpracy między nimi. Warto również wiedzieć, co na temat holowania mówi kodeks drogowy.

Z reguły awaria samochodu jest zdarzeniem niespodziewanym i trudnym do przewidzenia. Jednak, gdy się przydarzy zmuszeni będziemy do holowania pojazdy nie należy wpadać w panikę. Prosząc kogoś znajomego, lub kogoś z rodziny o holowanie uwzględnijmy umiejętności i doświadczenie tej osoby jako kierowcy. Zawsze w pojeździe holowanym powinna znaleźć się osoba o większym doświadczeniu niż ta w „holowniku”. Przed rozpoczęciem jazdy należy ustalić odpowiednie sygnały alarmowe. Czy to przy pomocy świateł, klaksonu czy znaków dawanych rękami ustalmy kilka podstawowych znaków. Możemy sygnalizować konieczność hamowania, zwolnienia, szybszej jazdy. Dobrze, aby osoba holująca odpowiednio często zerkała w lusterko wypatrując znaków od osoby holowanej.

Holowanie pojazdu wymaga ścisłej współpracy obu kierowców. W czasie jazdy należy pamiętać o utrzymaniu odpowiedniego napięcia linki holowniczej. Zwalniając, czy to przed skrzyżowaniem, czy zjeżdżając ze wzniesienia mocniej hamuje osoba w pojeździe holowanym a słabiej w pojeździe holującym. Dzięki temu po zatrzymaniu się linka jest nadal napięta i pozwala na płynne ruszenie bez zbędnych szarpnięć. Uniemożliwia to również najechanie na zwisającą luźno na jezdnię linkę holowniczą.

Uwaga:
W przypadku auta ze zgaszonym silnikiem, kierujący pojazdem holowanym musi pamiętać o tym, że układ wspomagania kierownicy nie będzie działać i trzeba użyć większej siły, aby skręcić.

Podobnie sprawa ma się z układem hamulcowym, przy zgaszonym silniku podciśnieniowe wspomaganie hamulców również nie działa i aby sprawnie zahamować musimy zdecydowanie mocniej naciskać na pedał hamulca.

Pamiętajmy o tym, że holując auto w terenie zabudowanym nie wolno przekraczać 30km/h, a poza terenem zabudowanym 60km/h. Pojazd holujący musi mieć włączone światła, pojazd holowany natomiast musi być oznaczony trójkątem ostrzegawczym. Nie należy włączać świateł awaryjnych w pojeździe holowanym, uniemożliwi to sygnalizowanie skrętu i może wprowadzić tylko zbędne niebezpieczeństwo. Samochód holowany w miarę możliwości powinien również mieć włączone światła, chociaż pozycyjne.

Uwaga:
Odległość między pojazdami powinna wynosić od 4-6 metrów, jeżeli stosowany jest hol giętki (linka holownicza, pas holowniczy). Linka powinna być w dobrze widocznej kolorystyce, najlepiej w czerwono białe pasy lub mieć w połowie odległości między autami zawiązaną czerwoną lub żółtą chorągiewkę.

Dobrze jest wybrać mało uczęszczana trasę, która nie będzie wymagała od nas ciągłego zwalniania i przyspieszania. Pamiętajmy o tym, że na autostradach holowanie pojazdu jest zabronione.

Pamiętajmy, aby nie holować aut wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Auta takie powinny być transportowane na lawecie.

UWAGA!

Dostosujmy prędkość holowania do umiejętności słabszego kierowcy. Przy mniejszych prędkościach łatwiej zapanować nad samochodem i jednocześnie skupić się nad zgraniem i współpracą obu kierowców.

A jak wygląda holowanie w praktyce? Zobacz film z Auto Świat TV (You Tube):

Czy Wasz samochód wymagał kiedyś holowania? Jak sobie poradziliście?

OCENA
3.20
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 4 =