Jak odczytać rozmiar opony?

Motoryzacja    
ocena

Właściwy rozmiar opon odgrywa ważną rolę w prowadzeniu auta. Opona nie powinna być ani za szeroka, ani za wąska. Całkowity obwód koła również nie powinien odbiegać od założonego przez producenta. Jak nie zagubić się wśród wszystkich tych wymiarów?

Jak odczytać rozmiar opony?

sxc.hu

Na boku każdej opony podane jest wiele danych. Oprócz nazwy producenta, modelu opony znajdują się również: rozmiar opony, jej nośność, indeks prędkości i data produkcji, to podstawowe informacje, jakie możemy odczytać.

Rozmiar opony jest ciągiem znaków wytłoczonych na bocznej ściance opony. Zapis prezentuje się przykładowo tak: 195/60/R15 82T.
195 to informacja o szerokości opony wyrażona w milimetrach,
60 to wartość wyrażona w procentach, opisująca stosunek wysokości opony do jej szerokości, w tym przypadku wysokość wynosi 60% z 195mm, czyli 117mm,
R15 to oznaczenie średnicy osadzenia opony, jest to równocześnie średnica felgi,
82 to indeks nośności, jego wartości odczytuje się z tabel nośności, 82 oznacza 475kg na jedną oponę,
T to indeks prędkości, wartości indeksu prędkości podane są w tabelach, T oznacza oponę do 190km/h.

Indeks nośności mówi o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu, jakie może przypadać na jedną oponę przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości.

Indeks prędkości mówi o maksymalnej prędkości, jaką wytrzymuje opona. Data produkcji opony zakodowana jest w postaci numeru identyfikacyjnego zaczynającego się od liter DOT. Numer identyfikacyjny to ciąg 7 do 12 znaków. Cztery ostatnie cyfry tego kodu są informacją o dacie produkcji. Przykładowo 4104, oznacza, że opona została wyprodukowana w 41 tygodniu 2004 roku.

Istotnym oznaczeniem spotykanym na boku opony jest oznaczenie mówiące o kierunku toczenia się opony. Innym rodzajem oznaczenia są napisy INSIDE i OUTSIDE. Te oznaczenia występują na oponach asymetrycznych i wskazują, który bok opony po montażu na feldze ma być widoczny od zewnątrz (OUTSIDE), a który nie (INSIDE).

Na oponach zimowych spotkamy dodatkowo oznaczenie M+S. Oznaczenie to wywodzi się z angielskiego Mud and Snow.

Producenci podają na bocznej ściance opon również zalecane ciśnienie użytkowe. W autach dostawczych, busach osobowych czy mniejszych ciężarówkach spotkamy się z oznaczeniami EXTRA LOAD, które oznacza oponę mogącą sprostać pojazdowi o zwiększonej ładowności, RF to oznaczenie mówiące o wzmocnieniu opony (ang. Reinforced).

Informacje na temat odpowiedniego rozmiaru opon w większości przypadków znajdziemy w dokumentacji technicznej samochodu. Czasami można je również odnaleźć na naklejce na słupku przy drzwiach kierowcy lub od wewnętrznej strony klapki wlewu paliwa.

Istotne jest przestrzeganie zaleceń producenta. Źle dobrany rozmiar opon będzie powodował przekłamywanie prędkościomierza, może też wpłynąć na pogorszenie działania systemów takich jak ABS czy ESP.

Zbyt duża szerokość opon wpłynie natomiast niekorzystnie na łożyska w kołach, może spowodować uszkodzenie pompy wspomagania, ze względu na zbyt duże opory przy skręcaniu.

W większości przypadków rozmiar opon dobrany jest optymalnie do możliwości technicznych samochodu.

Jak wysoko oceniacie swoją wiedzę na temat samochodów? Jesteście dobrze zorientowani czy polegacie na fachowcach??

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 5 =