Jak prowadzić auto z automatyczną skrzynią biegów?

Motoryzacja    
ocena

Przekładnie automatyczne największą popularność uzyskały w kraju w którym auta miały wielkie silniki, a ceny paliwa były na tyle niskie, że nie stanowiły problemu dla użytkowników. Na rynku amerykańskim trudno o auto z manualną skrzynią biegów. W Europie sprawa wygląda trochę inaczej.

Jak prowadzić auto z automatyczną skrzynią biegów?

sxc.hu

Oba rodzaje skrzyń mają swoje wady i zalety. Nie sposób stwierdzić, który rodzaj jest lepszy. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje użytkownik. Postaram się przybliżyć kilka faktów odnośnie automatycznych skrzyń biegów, ich użytkowania i serwisowania.

Wśród zalet automatów możemy wymienić z pewnością komfort obsługi, co staje się szczególnie przydatne w ruchu miejskim. W prosty i wygody sposób zapewniamy sobie płynne ruszanie i przyspieszanie. Auta wyposażone w skrzynię automatyczną mogą dysponować dużym momentem obrotowym przy ruszaniu. W autach tych silnik jest mniej obciążony, elektronika skrzyni biegów decyduje o momencie zmiany przełożenia, co przekłada się na pracę silnika w najbardziej optymalnym zakresie obrotów. Również mniej obciążone są takie elementy jak dyferencjały, półosie czy przeguby.

Automaty umożliwiają płynną zmianę biegów nawet pod dużym obciążeniem, bez przerywania przepływu momentu obrotowego. Skrzynie takie pracują znacznie ciszej niż tradycyjne manualne.

Oczywiście nie mają tylko samych zalet. Wśród wad należy z pewnością wymienić spadek osiągów auta o około 5–15%, zwłaszcza w autach ze skrzyniami starszej konstrukcji. Podobnie jest ze zużyciem paliwa, przy starszych rodzajach skrzyń automatycznych spalanie jest wyraźnie większe niż w autach z takim samym silnikiem i skrzynią manualną. Starsze konstrukcje cechuje również utrudnione hamowanie silnikiem. Skrzynia automatyczna jest też znacznie cięższa i bardziej skomplikowana od manualnej.

Znaczna część wymienionych wad została wyeliminowana w najnowocześniejszych skrzyniach nowej generacji. Niestety, wraz z wprowadzaniem coraz to nowszych rozwiązań rośnie poziom komplikacji technicznych. Skrzynie stają się coraz bardziej wymagające, jeśli chodzi o serwisowanie.

Użytkując auto z automatyczną skrzynią biegów, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Bardzo istotną kwestią jest dbałość o poziom oleju w skrzyni. W starszych egzemplarzach do tego celu służył bagnet pomiarowy, taki jak do pomiaru poziomu oleju w silniku, w nowszych generacjach skrzyń czynność tą należy przeprowadzać w wykwalifikowanym warsztacie. Gdy poziom oleju jest zbyt niski znacznie szybciej wzrasta jego temperatura, co w konsekwencji prowadzi do szybszego zużycia elementów. Gdy oleju jest już naprawdę mało skrzynia z reguły przełącza się w tryb awaryjny i zostajemy tylko z jednym biegiem.

Nigdy nie należy holować samochodu z automatyczną skrzynią biegów, gdy silnik nie pracuje. Skrzynia nie ma wtedy właściwego smarowania i chłodzenia. Możliwe jest holowanie tylko na bardzo krótkim dystansie i najlepiej z jak najniższą prędkością.

Należy pamiętać, aby nie zmieniać biegów, gdy silnik ma wysokie obroty. Siła uderzenia może być na tyle duża, że może uszkodzić skrzynię.

Nie każda automatyczna skrzynia biegów dobrze znosi holowanie przyczep, zwłaszcza w górzystym terenie. Warto upewnić się, czy nasze auto jest do tego dostosowane. Ograniczenie to spowodowane jest przegrzewaniem się oleju. Często skrzynie automatyczne mają opcję rozbudowy układu o chłodnicę oleju, jeżeli zamierzamy często holować przyczepę to taka rozbudowa jest wskazana.

Jeżeli należycie zadbamy o stan automatycznej skrzyni biegów, z pewnością odwdzięczy się ona długotrwałą bezawaryjnością i komfortem pracy.

Próbowaliście prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów? Z czym mieliście największe problemy?

OCENA
4.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 2 =