Jak przewozić bagaż na motocyklu?

Motoryzacja    
ocena
Z różnych przyczyn czasem chcemy przewieźć na motocyklu mniejszy lub większy bagaż. Rozmiar bagażu oczywiście jest ograniczony zdolnościami motocykla i z pewnością większy zmieści się do mocno rozbudowanych motocykli turystycznych, gdzie znaleźć można pełen zestaw fabrycznych kufrów kufrów, a mniejszy do kompaktowej sportowej maszyny. Wszystkie jednak motocykle można doposażyć w dodatkowe pojemniki, które zostaną omówione poniżej.

Jak przewozić bagaż na motocyklu?

sxc.hu

Najpopularniejszą metodą przewozu bagażu jest zainstalowanie na motocyklu kufra tylnego. Kufer taki to zazwyczaj plastikowy pojemnik, w którym z powodzeniem zmieścimy kask lub bagaż podręczny, jeśli zamontujemy większy rozmiar, nawet laptopa. Standardowe kufry mają od 25 aż do nawet 55 litrów pojemności, co stanowi równowartość sporej torby podróżnej.

Trzeba jednak pamiętać, że zakup kufra nie wystarczy, do kompletu konieczny jest stelaż, do którego ów kufer zostanie zamocowany. Stelaże najlepiej dobrać dedykowane pod konkretny model motocykla lub postarać się dopasować uniwersalny, ewentualnie zlecić wykonanie dedykowanego pod motocykl zaprzyjaźnionemu fachowcowi. Oczywiście najlepiej i najschludniej będzie się prezentował stelaż wyprodukowany z myślą o konkretnym modelu motocykla.

Jeśli chcemy rozbudować pojemność przestrzeni bagażowej, w podobny sposób można zaopatrzyć się w kufry boczne, które montowane są pod tylnym siedzeniem, również na specjalnych stelażach. Cechują się podobnymi rozmiarami i zdecydowanie powiększają możliwości pakowne motocykla. Przy zakupie kufrów warto kierować się jakością wykonania, bowiem nie tańsze modele często nie wytrzymują próby deszczowej i przemakają. Rozwiązaniem dla profesjonalistów są kufry wykonane z aluminium, są zdecydowanie trwalsze i odporniejsze na czynniki zewnętrzne, lecz przy tym też znacznie droższe. Nie do przecenienia jest zabezpieczenie kufrów przed uderzeniem, które w momencie zawadzenia kufrem o przeszkodę powinno wypiąć go od motocykla, dzięki czemu motocykl nie ulegnie wywrotce. Kufry wyposażone są w niezależne zamki na klucz, dzięki czemu pozostawienie ich bez opieki nie oznacza, że ktoś bezkarnie uzyska dostęp do zawartości lub odepnie kufer i oddali się z nim.

Dla posiadaczy sportowych maszyn wyposażenie ich w stelaże może okazać się niemożliwe, lecz tutaj z pomocą przychodzą łatwe i elastyczne w montażu sakwy tekstylne, które montuje się na motocyklu przy pomoce systemu rzepów, prowadzonych przez tylną kanapę i wspomaganego kilkoma linkami. Takie rozwiązanie umożliwia montaż na każdym motocyklu, bez ingerencji w jego budowę, zapewnia ochronę bagażu przed wilgocią (względnie) dzięki pokrowcom przeciwdeszczowym. Sakwy posiadają często uchwyty, dzięki którym łatwo przekształcimy je w torbę podręczną lub walizkę na kółkach. Regulowana pojemność pozwala dostosować ich rozmiar do potrzeb a standardowe pojemności to od 17 do nawet 50 litrów. Można spotkać sakwy wzbogacone o zintegrowaną torbę na tylne siedzenie, lub doposażyć osobne sakwy o torbę, co da nam dodatkowe kilkanaście litrów pojemności. To wystarczająco aby spakować namiot i potrzebne rzeczy na kilkudniowy wypad. Dla posiadaczy klasycznych krążowników istnieją warianty skórzane w/w toreb i sakw. Ich cena jest znacznie wyższa, a cechy podobne, lecz na takim typie motocykla sakwy prezentują się znacznie lepiej. W razie potrzeby na dodatkowy pojemnik np. na narzędzia, istnieje szereg tzw. wałków, czyli okrągłych pojemników, wyposażonych w paski mocujące je pod półką kierownicy lub na przednim zawieszeniu, dzięki czemu zawsze pod ręką znajdziemy komplet naprawczy, nie niszcząc przy tym chromów. Większość takich motocykli pozbawiona jest bowiem pojemników pod siedzeniami, więc nie ma możliwości schowania tam czegokolwiek. Wadą jest niewątpliwie brak zabezpieczeń przed niepowołanym otwarciem sakwy, chyba że zastosujemy standardowe zamki na torby podróżne, dostępne w każdym sklepie z takim asortymentem.

Niezwykle przydatne i praktyczne są tzw. tankbagi. Tankbagi to niewielkie torby przypinane za pomocą magnesów lub systemu taśm mocujących do baku motocykla. Magnesy sprawdzą się znakomicie trzymając torbę na swoim miejscu nawet przy znacznym obciążeniu, nie niszcząc przy tym lakieru, jeśli jednak bak pokryty jest plastikową osłoną, umocowanie będzie możliwe za pomocą taśm. Praktyczna strona takiej torby to jej wielofunkcyjność jak i w zasadzie nieodczuwalna jej obecność na motocyklu. Dobry tankbag to taki, który z łatwością można zdjąć z baku i wykorzystać jako torbę na ramię lub plecak. Na górnej stronie torby powinna znajdować się przeźroczysta komora, która może zostać wykorzystana jako mapnik, czyli miejsce w którym schowamy mapę z możliwością szybkiego wglądu w nią na postoju. Praktyczne są również niewielkie kieszenie, gdzie można np. drobne do uiszczania opłat na autostradach. Pojemności toreb na bak wahają się od 15 litrów nawet do 40. Przy wyborze warto przymierzyć ją, w celu sprawdzenia czy pasuje i czy nie zasłania kontrolek motocykla.

UWAGA!
Oczywiście niewielki bagaż można również przewieźć w plecaku. Na rynku znaleźć można dedykowane pod motocykle plecaki, które zostały skonstruowane tak, aby nie groźne im były deszcz i drobne zniszczenia mechaniczne. Plecaki takie są wykonane z trwałych tkanin takich jak Cordura 600 i wzmacniane elementami z tworzyw sztucznych. W razie podróży w trakcie deszczu plecaki można ochronić wbudowanym pokrowcem przeciwdeszczowym. Wszystkie posiadają aerodynamiczne kształty, nieprzeszkadzające podczas jazdy i system zapięć zabezpieczający przed unoszeniem plecaka podczas mocnych podmuchów wiatru.

A Wy w jaki sposób przewozicie bagaże na motocyklach? Które rozwiązanie jest dla Was najlepsze? Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami.

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 2 =