Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia w motocyklu?

Motoryzacja    
ocena

Awarie zawieszenia zdarzają się bardzo rzadko i są zazwyczaj wynikiem albo zużycia zawieszenia w starszych motocyklach, albo jakiejś nieprzyjemnej przygody na drodze – dziury lub uderzenia przodem. Niestety naprawa zawieszenia rzadko jest możliwa do wykonania we własnym zakresie, większość napraw wymaga dostępu minimum do podnośnika i demontażu całego zawieszenia, czyli pozostawienia motocykla na dłuższy okres na podnośniku. Dlatego na naprawy mogą pozwolić sobie posiadacze garaży z odpowiednimi narzędziami.

Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia w motocyklu?

sxc.hu

Prawidłowe działanie zawieszenia nie powinno być nigdy pomijane – przy zakupie używanego motocykla warto solidnie sprawdzić zawieszenie w poszukiwaniu wad; ich naprawa jest zazwyczaj kosztowna i czasochłonna, a jazda z wybrakowanymi elementami – nie tylko niebezpieczna, ale i mniej komfortowa.

Pierwszym objawem problemów z zawieszeniem będą wycieki. Najczęściej pojawiają się w przednim zawieszeniu, które ze względu na swoja długość ma większą tendencję do uszkodzeń niż zawieszenie tylne. Przednie amortyzatory, zwane powszechnie lagami, posiadają uszczelniacze, które z czasem podlegają wyrobieniu lub uszkodzeniu. Pojawiają się wtedy wycieki oleju, widoczne często po zakończonej jeździe. Wycieki same w sobie, jeśli są niewielkie, nie stanowią ryzyka, lecz jazda z nimi szybko może zmienić się w poważny problem. Wycieki potrafią bowiem zalać koło lub okładziny klocków hamulcowych, zmniejszając ich bezpieczne wykorzystanie.

Powstają wtedy, gdy uszczelniacze ulegną zużyciu lub gdy na powierzchni lag pojawią się rysy. Nawet drobne zarysowania mogą doprowadzić do wycieku, a źródłem nierówności może być wada fabryczna lub zwykłe zabrudzenie lag. Usunięcie usterki wymaga w najlepszym wypadku rozebrania lag, wymiany uszczelniaczy i wyrównania powierzchni. Grubsze rysy dodatkowo wymagają wymiany rur na nowe – gładkie.

Zużycie amortyzatorów może również objawiać się bez obecności wycieków. Najczęstszym tego znakiem jest dobijanie zawieszenia na nierównościach. Dobijanie, czyli całkowite wyczerpanie zakresu ruchu zawieszenia, oznacza, że jego zdolności tłumiące są już bardzo niskie i w skrajnych przypadkach motocykl może stracić stabilność. Takie zawieszenie podczas szybkiej jazdy na zakrętach powoduje wężykowanie motocykla i utrudnia jego prowadzenie. Objaw zużytego przedniego zawieszenia to także uczucie podnoszenia się przodu motocykla podczas gwałtownego przyspieszania. Lekko pracujące amortyzatory nie są wtedy odporne na siły generowane przez silnik i w efekcie kierowca odnosi wrażenie, jakby przód pływał po drodze. W powyższych przypadkach recepta na przywrócenie prawidłowej pracy amortyzatorów to ich regeneracja poprzez ponowne napełnienie olejem i wymianę sprężyn.

Podczas długotrwałej eksploatacji motocykla może zdarzyć się, że przednie lagi zużyją się nierównomiernie. Jeżeli jedna laga pracuje inaczej niż druga, nie będą się zawsze uzupełniać. W przypadku natknięcia się na dziurę i jednoczesnego rozpędzania motocykla, takie nieprawidłowości generują groźne zjawisko – shimmy. Jeśli w motocyklu nagle pojawiła się tendencja do wpadania w shimmy, prawdopodobnie jedna z lag zużyła się mocniej. Wymiana/naprawa amortyzatorów zawsze powinna odbywać się parami.

Tylne zawieszenie w przypadku zużycia jest mniej niebezpieczne, nie mniej również łatwo da o sobie znać. Zbyt miękki, zużyty tylny amortyzator najchętniej objawia się oczywiście na dziurach, dobijając. Drugim, bardziej groźnym objawem jest pływanie motocykla przy większych prędkościach. Miękki tył powoduje w takim przypadku powolne osiadanie motocykla i w efekcie prowadzi do bujania motocyklem na boki, szczególnie w szybkich zakrętach. Warto regularnie przeglądać również tylny wahacz i okresowo wymieniać w nim łożyska,oraz przesmarować wszystkie ruchome elementy. Od jego prawidłowej pracy zależy również praca całego tylnego zawieszenia.

Prawidłowe prowadzenie motocykla to także dobrze wyważone koła, nieuszkodzone ogumienie i prosta rama. Zawsze przed sprawdzaniem zawieszenia należy mieć pewność, że te warunki zostały spełnione.

Z jakimi awariami zawieszenia zetknęliście się jeżdżąc na motocyklu? Opiszcie nam je!

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 2 =

Tylny amortyzator dobrze wpada,a powoli się podnosi,przez to jest twarde zawieszenie,czy to prawidłowe ?

~ Waldi / 2016-05-30 23:28:48
oceń komentarz: (1) (0)