Jak wyczyścić i wyregulować gaźnik w motorze?

Motoryzacja    
ocena

Posiadanie motocykla z zasilaniem gaźnikowym jest nieco bardziej wymagające niż posiadanie motocykla z wtryskiem. Mechaniczne elementy nie są odporne na niewłaściwe użytkowanie codzienne, przez co mogą doprowadzić do kłopotów z uruchamianiem i pracą silnika. Niewątpliwie największym wrogiem gaźników jest czas, który wymusza okresowe czyszczenie i przegląd tej części motocykla.

Jak wyczyścić i wyregulować gaźnik w motorze?

sxc.hu

W dzisiejszych czasach motocykle z zasilaniem gaźnikowym powoli odchodzą do przeszłości. Układy te są zastępowane przez elektronicznie sterowane wtryski paliwa, które ułatwiają korzystanie z motocykla, lecz niewątpliwie w ogólnej liczbie motocykli gaźniki stanowią ciągle większość. Nowe gaźniki z pewnością nie wymagają regulacji ani czyszczenia i zapewnią kierowcy kilkuletnie prawidłowe działanie, jednak mało prawdopodobne, że używany motocykl będzie posiadał nowy gaźnik. Z czasem, jak w większość tego typu układów, pojawia się problem zanieczyszczeń i rozregulowania, a także zużycia elementów ruchomych.

W ostatnim przypadku w celu przywrócenie dawnej świetności układowi zasilania paliwem konieczne będzie odnalezienie odpowiedniego zestawu naprawczego. Cena takiego zestawu to zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za sztukę. W skład zestawu wchodzą zazwyczaj wszystkie elementy gumowe, uszczelki, elementy z tworzyw sztucznych i drobne elementy ruchome ulegające szybkiemu zużyciu. Czasem zastosowanie takiego zestawu jest wystarczające, lecz niektóre przypadki zużycia wymagają dokupienia dodatkowych elementów (np. membran), które mogą okazać się drogie i/lub trudne do zdobycia. Niejednokrotnie lepszym rozwiązaniem jest zaadoptowanie tych elementów z innych kompletnych lub niekompletnych gaźników.

Jeśli zużycie gaźników jest bardzo wysokie lub po prostu ich stan nie daje nadziei na pełne przywrócenie sprawności, zakup używanych sprawnych gaźników jest lepszym rozwiązaniem. Demontaż, regeneracja i ponowny montaż gaźników nie jet bowiem prostym zadaniem. Bez odpowiedniej wiedzy i warunków do pracy proces ten może okazać się niemożliwy – mechaniczne rozwiązania zastosowane w takim układzie wymagają wysokiej precyzji i rozsądnej konfiguracji.

Okresowo gaźniki wymagają także synchronizacji. Jest to czynność przywracającą równomierne zasilanie cylindrów silnika w paliwo. Z upływem czasu pod wpływem ciągłej pracy ustawienia te ulegają zmianie, co skutkuje nierówną pracą silnika oraz trudniejszym jego rozruchem. Przywrócenie prawidłowych ustawień wymaga posłużenia się wakuometrami (próżniomierzami). Regulowanie pracy gaźników bez posiadania takiego urządzenia jest niezwykle trudne, a najczęściej niemożliwe, dlatego najlepiej zlecić to fachowcom. Podobnie ma się sprawa regulacji poziomów paliwa w komorze paliwowej gaźnika. Od nich zależy bowiem przepływ paliwa przez gaźniki, nieprawidłowe ustawienie przyczyni się do zalewania silnika lub nieprawidłowego zasilania paliwem, co negatywnie wpłynie na jego pracę i żywotność. Tego typu regulacje wymagają więc precyzji i znajomości typu gaźnika.

Czyszczenie gaźników nieuchronnie wiąże się z ich demontażem zarówno z silnika, jak i rozebraniem na mniejsze części. Zaleca się w tym wypadku korzystanie ze specjalnych środków chemicznych, które pozwalają na usuwanie ewentualnych nagarów, lecz nie są na tyle żrące, by uszkodzić delikatne elementy gaźnika, wykonane np. z gumy. To niedrożne elementy układu są najczęściej przyczyną niestabilnych obrotów silnika i pogarszają jego parametry. Czyszczenie gaźników wiąże się z rozłożeniem na poszczególne części. Proces ten wymaga ich bardzo dokładnego demontażu, nie wolno zgubić żadnej części, najlepiej układać je iw kolejności, w jakiej były demontowane. Zalecane jest czyszczenie jednego gaźnika naraz, demontowanie kilku gaźników w baterii wiąże się z ryzykiem pomylenia części.

Wiele elementów, z których składa się gaźnik, jest delikatnych, konieczne jest więc, by obchodzić się z nimi ostrożnie, bowiem wszelkie odkształcenia i zmiany ich budowy wpłyną na działanie tego precyzyjnego mechanizmu. Montując gaźniki do silnika, należy się upewnić, czy wszystkie części wróciły na swoje miejsce. Konieczne jest również wyeliminowanie wszelkich nieszczelności w miejscach zaopatrzonych w uszczelki, nieszczelności zmieniają warunki panujące w gaźniku podczas pracy silnika i destabilizują jego działanie.

Jak często konserwujecie gaźnik w swoim motocyklu? Robicie to sami, czy oddajecie jednoślad w ręce specjalisty? Wypowiedzcie się.

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 1 =