Jak wymienić przewody hamulcowe w motocyklu?

Motoryzacja    
ocena
Wymiana przewodów hamulcowych w motocyklach powinna następować regularnie co 5-6 lat, ponieważ z upływem czasu tradycyjne gumowe przewody tracą swoje właściwości obniżając efektywność hamulców. Po takim czasie przewody mogą „puchnąć” podczas gwałtownego hamowania, obniżając ciśnienie w układzie przez co zmniejszają nacisk klocków na tarcze hamulcowe.

Jak wymienić przewody hamulcowe w motocyklu?

photoxpress.com

Wymiana przewodów zaczyna się od spuszczenia z układu płynu hamulcowego, które następuje po zdjęciu górnej osłony i uszczelnień pompy hamulcowej oraz odkręceniu przewodów od zacisków hamulcowych,  zanim jednak to nastąpi zakryjmy elementy lakierowane i opony motocykla przed zalaniem płynem, potrafi skutecznie usunąć lakier i uszkodzić gumę. Podczas odkręcania nakrętek z zacisków warto zachować użyte tam podkładki, są to najczęściej miedziane podkładki uszczelniające dodatkowo układ, jeśli posiadamy nowe podkładki, zaleca się ich wymianę. Kolejny krok to odkręcenie przewodów od pompy hamulca i ewentualnie pozostałych elementów, takich jak trójniki, uchwyty mocujące przewody wzdłuż goleni czy przy błotniku. Po zdemontowaniu przewodów i trzymających je uchwytów warto pozbyć się również starego płynu hamulcowego, wymiana na nowy to niewielki wydatek, a korzystając z okazji, można to zrobić bardzo szybko, lecz w tym celu należy pozbyć się pozostałości starego płynu, także z zacisków hamulcowych, które trzeba będzie zdemontować i opróżnić. Przydatna w tym celu może się okazać niewielka pompa próżniowa, którą wydobędziemy płyn z trudno dostępnych zakamarków zacisków. Jeśli nie mamy takiego narzędzia, po prostu wylejmy starannie stary płyn.

Zakup nowych przewodów powinien obejmować najlepiej gotowe przewody z zarobionymi końcówkami, uznanego producenta i z dobraną długością do konkretnego modelu motocykla. Zdarza się, że producenci przewodów proponują pominięcie ewentualnych trójników rozdzielających przewody hamulcowe do poszczególnych klocków. Sprzedawane wtedy przewody prowadzi się bezpośrednio do pompy hamulcowej, co zmniejsza ilość elementów w układzie i często poprawia jego skuteczność. Przewody w stalowym oplocie są głównie stosowane w sportowych maszynach, ale także są polecane do maszyn cywilnych. Metalowy oplot niweluje puchnięcie przewodów podczas nagłego hamowania i zwiększa ich żywotność. Dodatkowo poprawia się wyczuwalność hamulców, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jeśli mamy możliwość zakupu takich przewodów, z pewnością będzie to dobry wybór.

  1. Krok pierwszy Nowe przewody mocujemy zaczynając od pompy hamulcowej, dzięki czemu łatwiej będzie je poprowadzić wzdłuż motocykla. Przykręcając je, trzeba zrobić to solidnie, lecz zbyt mocne użycie siły również nie jest wskazane, dlatego śruby dokręcać należy z wyczuciem, a najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego z siłą zalecaną przez producenta przewodów.
  2. Krok drugi Prowadząc przewody nie wolno narażać ich na zaginanie i skręcanie, przewody powinny łagodnie zostać doprowadzone do zacisków i nawet w skrajnym położeniu kierownicy nie powinny się napinać.
  3. Krok trzeci Jeśli przewody są poprawnie poprowadzone i upewniliśmy się o podłożeniu zestawu podkładek, można przystąpić do napełniania układu płynem.
  4. Krok czwarty Po zapełnieniu układu konieczne jest jego odpowietrzenie, bowiem całkowite zalanie z pewnością naraziło go na zapowietrzenie. Dokonujemy tego klasycznie, pompując klamką płyn i na wciśniętej klamce odkręcając odpowietrzniki (czynność ta wykonujemy do momentu stwardnienia klamki i braku pęcherzyków powietrza w zaciskach) lub metodą próżniową.

A Wy jak często wymieniacie przewody hamulcowe w swoich motocyklach? Dajcie znać!

OCENA
4.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 4 =