Jakie felgi kupić?

Motoryzacja    
ocena

Na wygląd auta ogromny wpływ ma estetyka felg. Odpowiednio dobrane felgi mogą bez ingerencji w inne elementy samochodu znacznie poprawić jego wygląd. Kwestią gustu pozostaje wybór modelu, jednak oprócz wyglądu musimy zwrócić baczną uwagę na wszelkie parametry opisujące rozmiar.

Jakie felgi kupić?

photoxpress.com

Decydując się na zakup nowych kół do naszego samochodu stajemy przed kilkoma kwestiami do zdecydowania. Musimy rozpatrzeć czy chcemy kupić fegli stalowe czy aluminiowe.
Jedne i drugie mają swoje plusy i minusy.

Stalowe felgi są mniej estetyczne, bardziej podatne na korozje, nie ma wielkiego wyboru jeśli chodzi o wzory felg. Wśród plusów napewno możemy wymienić cenę stalowych felg, która jest znacznie niższa niż aluminiowych. Ponadto felgi stalowe łatwiej i taniej wyprostujemy jeśli przydaży się nam spotkanie z dziurą w jezdni czy krawężnikiem.

Felgi aluminiowe nie są wytwarzane z czystego aluminium, a są stopem składającym się z różnych składników. Jest też kilka metod produkcji alufelg. W przypadku tańszych modeli felgi są z reguły odlewane, droższe modele renomowanych producentów są wykonywne w technologii odkuwania. Często spotykane określenie felg aluminiowych jako felg z lekkich stopów jest mało trafne i nie sprawdza się w większości przypadków. Porównując wagę felg o tych samych rozmiarach, stalowej i aluminiowej produkowanej w technologiii odlewania możemy ze zdziwieniem stwierdzić, że ta stalowa będzie lżejsza, albo o porównywalnej wadze. Lekkie aluminiowe felgi są z reguły stosowane tylko i wyłącznie w przypadku aut typowo sportowych, a ich cena potrafi być kilkakrotnie wyższa niż zwykłych alufelg.

Tanie felgi aluminiowe, pochodzące z reguły od dalekowschodnich producentów nie prezentują sobą wysokiej jakości. O ile do ich wyglądu nie można mieć zbyt wielu zarzutów, to już do materiału z jakiego sa wykonane i trwałości można mieć uwagi. Stosowanie zbyt miękkich stopów aluminium jest nagminne. Felgi takie potrafią giąć się od najmniejszego kontaktu z dziurą w jezdni. Ponadto często wystepują problemy z wyważeniem nawet nowych felg, co świadczy o nierównomiernej gęstości materiału z jakiego została felga wykonana.

Jeżeli już zdecydujemy się na konkretny wzór felg musimy jeszcze odpowiednio dobrać ich rzozmiar. Rozmiar felgi z reguły jest podany na niej w postaci wybitych numerów informujących o średnicy, szerokości, rodzaju krawędzi felgi, oraz o ET, czyli o odsadzeniu felgi w stosunku do czoła piasty koła.

Najbezpieczniej jest dobierać rozmiar tak, aby nie odbiegał on od tego co proponuje producent. Decydując się na zastosowanie innego rozmiaru niż zalecany musimy liczyć się z ryzykiem utraty części komfortu podróżowania autem. Felgi o większej średnicy będą wymagały niższego profilu opony, co wpłynie na znacznie intensywniejsze odczuwanie wszelkich nierówności dróg. Również zastosowanie opon znacznie szerszych niż fabryczne wpłynie na prowadzenie samochodu. Jazda w koleinach może być znacznie utrudniona, auto może nerwowo się prowadzić, również manewry na parkingu, mimo wspomagania kierownicy moga być utrudnione. W przypadku awarii wspomagania kierownicy może zdarzyć się że producent nie uzna nam gwarancji, ze względu na stosowanie rozmiaru nie zalecanego.

Oprócz zwrócenia uwagi na średnicę i szerokość felgi musimy też odpowiednio dobrać współczynnik ET. Współczynnik ten mówi o tym jak bardzo felga wystaje na zewnątrz auta. Im mniejszy współczynnik ET, tym felgi bardziej wystają na zewnątrz, im większy tym sa bardziej schowane w nadkola. Musimy współczynnik dobrać tak, aby koło nie obcierało od wewnętrznej strony o wahacz, ale również nie ocierało o krawędź błotnika lub nawet wystawało poza obrys auta. Za koła wystające poza krawędź błotnika możemy w czasie kontroli policji starcić dowód rejestracyjny, gdyż jest to niezgodne z przepisami.

Felgi do różnych aut charakteryzują się również różnymi rozstawami otworów mocujących i średnicą otworu centrującego. Parametry te muszą być zgodne z oryginałem. Jeżeli otwór centrujący jest większy niż fabrycznie, można zastosować odpowiednio dobrany pierścień centrujący.

Przy wybieraniu odpowiedniego rozmiaru kół należy bardzo skrupulatnie przestrzegać wymiarów zwłaszcza śrub mocujących i otworu centrującego. Precyzja w tym przypadku przekłada się bezpośrednio na solidność mocowania kół i na nasze bezpieczeństwo.

Gdzie szukacie porad na temat motoryzacji? Podzielcie się swoją opinią.

OCENA
4.50
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
5 + 2 =