Jakie klocki hamulcowe do motocykla?

Motoryzacja    
ocena
Skuteczność hamulców w dużej mierze zależy od jakości i typu zastosowanych w układzie hamulcowym klocków. Przed kierowcą stoi oczywiście potrzeba dobrania klocków zgodnie z typem motocykla, ponieważ różne zaciski posiadają różne mocowania klocków. Równie istotna jest średnica zastosowanych tarcz. Takie informacje oczywiście można uzyskać z książeczki serwisowej lub bezpośrednio w sklepie. Kolejnym etapem jest dobór typu klocków, który definiuje ich zastosowanie, a także pozwala skorygować niedoskonałości układu hamulcowego.

Jakie klocki hamulcowe do motocykla?

sxc.hu

Klocki hamulcowe można podzielić na trzy kategorie twardości. Pierwsza  z nich to klocki miękkie. Klocki te wykonane są z miękkich mieszanek jako okładziny ściernej, dzięki temu bardzo szybko ulegają dotarciu i posiadają bardzo dobre właściwości trące. Klocki te zapewniają wysoką skuteczność hamulców, co pozwala na skorygowanie skuteczności słabego układu hamulcowego. Miękkie klocki to także szybsze ich zużywanie. Klocki tego typu jeśli producent nie jest najlepszy potrafią się zużyć już po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów. Jednocześnie ich cena nie jest wysoka, więc jest to dobry kompromis dla osób stawiających na bezpieczeństwo. Klocki te są polecane dla niewprawionych kierowców, ich skuteczność jest wysoka już od pierwszych prób hamowania, nie ma potrzeby ich specjalnego rozgrzewania, lecz jednocześnie podczas częstego ich używania ulegają relatywnie łatwemu przegrzaniu. Nie nadają się więc do jazdy sportowej lub wypraw na kręte, górskie drogi. Miękkie klocki są jednocześnie bardzo neutralne dla tarcz hamulcowych, co wydłuża ich użycie.

Średnie klocki są idealne dla osób, które na co dzień korzystają z motocykla jako środka transportu, ale od czasu do czasu potrzebują układu hamulcowego zdolnego wytrzymać bardziej agresywną jazdę. Klocki te spełniają swoje zadanie podczas codziennej jazdy, mimo iż ich skuteczność w niewielkim stopniu jednak zależy od temperatury pracy, jeśli więc rozpoczynamy jazdę w chłodny deszczowy dzień, klocki te nie będą reagowały tak jak powinny, dopóki nie uzyskają właściwej temperatury, warto o tym pamiętać, żeby uniknąć niespodzianek. Średnio twarde klocki są zalecane dla właścicieli turystycznych motocykli, którzy pokonując rozległe tereny potrzebują pośrednich właściwości układu,ponieważ mają do czynienia zarówno z jazdą, gdzie liczy się skuteczność hamulców, jak i odporność na przegrzanie. Oczywiście średnio twarde klocki zużywają tarcze hamulcowe szybciej niż miękkie, lecz jest to poziom akceptowalny, większość tarcz hamulcowych jest przygotowana i obliczona na pracę właśnie z takimi klockami.

Trzecia grupa to klocki twarde i bardzo twarde. Ich przeznaczeniem jest praca w bardzo sprawnych układach motocykli sportowych, wyścigowych, gdzie użycie hamulców jest bardzo intensywne. Ich zastosowanie w zasadzie oznacza, że jazda codzienna lub miejska jest bardzo utrudniona. Przyczyną będzie doprowadzenie ich do właściwej temperatury pracy. Podczas jazdy na torze kierowcy zawsze poświęcają kilka minut na jazdę z częstym hamowanie, właśnie po to by podnieść temperaturę okładzin, która wykazuje swoją pełną skuteczność tylko po przekroczeniu pewnego puntu nagrzania. Wyjeżdżając motocyklem na ulicę, skuteczność hamulców powinna być od samego początku przynajmniej na dobrym poziomie, bowiem z przyczyn oczywistych zdarzenia wymagające tego mogą pojawić się w każdej chwili. Dodatkowym problemem będzie w tym przypadku szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych. Standardowe tarcze nie są przygotowane na pracę z twardymi okładzinami, dlatego zużywają się równie szybko jak klocki, w motocyklach sportowych nie jest to problemem, a montowane tarcze są wykonane z twardszych materiałów.

Podczas wyboru pierwszej grupy z pewnością pojawi się problem ich głośnej pracy. Nowe klocki oczywiście potrzebują czasu, żeby się dotrzeć i ułożyć na tarczy, w tym czasie mogą generować słyszalne piski lub metaliczne dźwięki. Symptomy te znikają zwykle po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, czasem więcej.

UWAGA!
Czym twardsze klocki, tym większa tendencja do piszczenia. Zakładając nowy zestaw klocków, zaleca się przetarcie ich przed zamontowaniem papierem ściernym, który poprawia ich skuteczność przy pierwszym użyciu. Pamiętajmy, aby przed wyjazdem na trasę przeprowadzić kilka mocnych hamowań na nowym zestawie.

Jakie klocki wybraliście do swoich motocykli? Czym się kierowaliście? Dajcie znać!

OCENA
4.67
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
5 + 2 =