Jakie wybrać oświetlenie do motocykla?

Motoryzacja    
ocena
Wybór oświetlenia może być podyktowany chęcią poprawienia skuteczności naszego oświetlenia, Chęcią zmiany wizerunku motocykla, lub po prostu odbudową po drogowej kraksie. Przed wybraniem nowego zestawu oświetleniowego trzeba zapoznać się ze specyfiką oryginalnego oświetlenia i mocy zainstalowanego alternatora. Wiedza ta określa jakiego typu oświetlenie i jakiej mocy możemy zainstalować w motocyklu. Większość nowych motocykli z pewnością poradzi sobie z dość wymyślnymi konfiguracjami, ewentualnie konieczne będą niewielkie usprawnienia.

Jakie wybrać oświetlenie do motocykla?

photoxpress.com

Przednie światło jest najważniejsze nie tylko ze względu na oświetlanie drogi przed pojazdem, lecz także w przypadku motocykli odgrywa istotną rolę w widoczności pojazdu na drodze. Jeśli decydujemy się na wymianę oświetlenia/żarówki, najlepiej wybrać te możliwie najbardziej widoczne, świecące mocnym i jasnym światłem. Efekt ten można osiągnąć, zmieniając jedynie żarówki na co prawda znacznie droższe, ale świecące jaśniej i dalej, na rynku można znaleźć żarówki dające do 90% więcej światła niż zwykłe i świecące do 35 m dalej. W ten sposób uzyskamy lepsze źródło światła bez konieczności ingerencji w instalację elektryczną motocykla. Pozytywne rezultaty przynosi zawsze zmiana świateł na soczewkowe, które skupiając światło poprawiają jego skuteczność. Problemem może się okazać mocowanie soczewek w obudowie lampy, często bowiem nie jest w pełni zgodne z oryginałem, należy zawsze przed zakupem to sprawdzić.

Światła ksenonowe cechujące się widocznie większą jasnością i skutecznością wymagają ingerencji w układ elektryczny. Tego typu modyfikacja najlepiej zlecić firmie montującej oświetlenie, bowiem lista dostosowań poszczególnych elementów motocykla może być zbyt duża dla niewprawionego amatora. Jest to kosztowna ingerencja, lecz skutki są zauważalne zawsze, zarówno w dzień, jak i w nocy. Światła ksenonowe najmocniej przyczyniają się do poprawy widoczności motocyklistów na drogach.

Jeśli chcemy doposażyć motocykl np. typu cruiser w dodatkowe lampy, na rynku znajdują się liczne propozycje tzw. light barów, są to dodatkowe mniejsze lampy, które poprawią oświetlenie drogi podczas nocnych eskapad. Lampy te posiadają często mocowania pozwalające na zamontowanie w dowolnym miejscy motocykla, uwzględniając akcesoria typu gmole do motocykli turystycznych. Light bary są włączane osobnym włącznikiem, więc nie ma potrzeby stałej jazdy z włączonymi wszystkimi lampami. Jeśli decydujemy się na zmianę oryginalnego oświetlenia, można rozważyć nieco tańsze alternatywy, które kierowane są do motocykli typu cross lub street, lampy te są zintegrowane z niewielkimi owiewkami, wyposażonymi w halogenowe żarówki. Przy zakupie tych specyfików trzeba zwrócić uwagę, czy takie oświetlenie posiada homologację drogową, z racji kierowania do motocykli o specjalnym przeznaczeniu, znaczna część tych lamp nie spełnia wymaganych norm, a więc nie może być używana na drogach publicznych.

Coraz popularniejsze na rynku stają się żarówki typu LED, które cechują się wysoką jasnością przy oszczędnym obchodzeniu się z poborem prądu. Jeśli motocykl oryginalnie był wyposażony w tego typu oświetlenie, wymiana żarówek nie będzie kłopotliwa. Starsze modele lub te, w których występują tradycyjne żarówki, wymagają przystosowania instalacji do tego typu oświetlenia. Mowa tu o kierunkowskazach, które nie będą działały poprawnie po zastosowaniu żarówek LED. Dla poprawnej ich obsługi konieczna będzie wymiana przerywacza, obsługującego takie rozwiązanie, an rynku dostępne są już od jakiegoś czasu przerywacze przystosowane do obu typów oświetlenia, jest to rozsądne rozwiązanie, które jednocześnie kosztuje stosunkowo niewiele. Warto podkreślić, że o ile LED w kierunkowskazach spełniają swe zadanie bardzo różnie, a bywa że gorzej niż tradycyjne żarówki, o tyle zastosowanie ich w lampach tylnych, zawsze podnosi widoczność światła, szczególnie w warunkach mgły. Ponieważ dostępne są żarówki LED zbudowane an tradycyjnych trzonkach, taka wymiana, o ile nie kłóci się z wizerunkiem motocykla, jest zawsze pożądana. Klasyczne motocykle z pewnością będą również dobrze widoczne, jeśli zastosuje się przynajmniej zalecaną przez producenta żarówkę. Diodowe żarówki dodatkowo bardzo pozytywie wpływają na obciążenie akumulatora i alternatora podczas pracy, bowiem zawsze  zużywają znacznie mniej prądu niż tradycyjne rozwiązania.

Jakie macie lampy w swoich motocyklach? Polecacie któreś szczególnie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
3.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 4 =