Przetworzenie niskiego napięcia na tak wysokie, potrzebne do prawidłowego działania układu zapłonowego nie jest zadaniem łatwym. Cewka jest elementem silnie obciążonym. To obciążenie staje się jeszcze większe, gdy na czas nie wymienimy świec lub kabli zapłonowych. Jeżdżąc ze starymi, nie do końca sprawnymi świecami może dojść do szybszego zużycia i awarii cewki. Aby zmniejszyć obciążenie cewki producenci zaczęli początkowo stosować dwie cewki na cztery cylindry a później po jednej cewce na każdy cylinder. Dawniej pojedyncza cewka połączona była długimi kablami zapłonowymi ze świecami poprzez rozdzielacz zapłonowy. Obecne rozwiązania z osobnymi cewkami dla każdego cylindra pozwoliły na zastosowanie zintegrowanej listwy zapłonowej i rezygnację z wielu bardzo podatnych na zawilgocenie i uszkodzenia kabli zapłonowych. Teraz prąd o niskim napięciu przetwarzany jest na prąd o wysokim napięciu tuż przed samą świecą zapłonową. Dlatego w nowszych autach problemy z zapłonem występują dużo rzadziej niż w starszych konstrukcjach.

Najczęściej objawy uszkodzonej cewki zapłonowej ujawniają się po rozgrzaniu silnika. Autem zaczyna szarpać, silnik pracuje nierówno z powodu wypadających zapłonów. Z reguły po zgaszeniu i wystygnięciu silnika wszystko wraca do normy, ale tylko do czasu ponownego jego zagrzania. Czasami auto odpala na kilka lub kilkanaście sekund po czym samo gaśnie. Rzadziej występują problemy z uruchomieniem auta, ale zdarza się również że silnik w ogóle nie odpali. Objawy te są podobne do objawów uszkodzenia czujnika położenia wałka rozrządu lub czujnika położenia wału korbowego (czujnik Halla). Dlatego w przypadku wystąpienia tego typu awarii zanim przystąpimy do wymiany któregokolwiek z elementów najlepiej udać się do zakładu zajmującego się elektryką i elektroniką samochodową. Specjalista w dość prosty sposób jest w stanie zdiagnozować powód niedomagania pojazdu.

Cewki zapłonowe są w większości przypadków elementami nierozbieralnymi i nienaprawialnymi. Do rzadkości należą zakłady potrafiące rozmontować i naprawić cewkę zapłonową.

Czasami uszkodzenie cewki jest mechaniczne, jak na przykład pęknięcie obudowy spowodowane niewłaściwym montażem lub zbyt wysoką temperaturą. Taki uszkodzenia są widoczne gołym okiem i nie wymagają wizyty u specjalisty celem zdiagnozowania.

Innym powodem nierównej pracy silnika może być uszkodzenie gumowych osłon mających zapewniać szczelność połączenia cewki ze świecą. Niestety, takie osłony rzadko kiedy dostępne są jako osobna część zamienna. Można próbować zastosować elementu używane po wcześniejszej ocenie ich stanu zużycia.

Umiecie rozpoznać usterkę w samochodzie? Jak często radzicie się mechanika w tym względzie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułUszkodzona turbina – objawy
Następny artykułObjawy uszkodzonego łożyska koła

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here