Olejarka do łańcucha motocyklowego - jak używać?

Motoryzacja    
ocena
Jednym z najważniejszych elementów w motocyklu jest zestaw napędowy, a więc również jego nierozerwalna część – łańcuch. Wysoka wytrzymałość tego elementu można uzyskać tylko dzięki odpowiedniej konserwacji, co nie zawsze jest łatwe i możliwe. Łańcuch powinien być zawsze dobrze nasmarowany, stanowi to klucz do eliminacji tarcia i zabrudzeń, które w szybkim tempie niszczą go. Rozwiązaniem jest oczywiście okresowe smarowanie łańcucha z użyciem specjalnych preparatów, lecz wybierając się w długą podróż pakowanie kolejnej puszki jest kłopotem.

Olejarka do łańcucha motocyklowego - jak używać?

photoxpress.com

Dla celów głównie turystycznych, chociaż także do codziennej pielęgnacji łańcucha, można doposażyć motocykl w oiler, czyli olejarkę łańcuchowa. Urządzenie to ma na celu dostarczanie ciągłego smarowania bezpośrednio na łańcuch, co eliminuje potrzebę okresowego smarowania łańcucha. Urządzenie pracuje napędzane grawitacyjnie, więc nie zabiera zasobów motocykla. Nowoczesne systemy smarują łańcuch po obu stronach, z regulowaną przepustowością. Istnieją również wersje korzystające z układów elektronicznych i specjalnych układów pompujących olej zgodnie z ustawieniami sterownika. Wadą tych systemów jest oczywiście stopień ich skomplikowania, a co za tym idzie, większa tendencja do awarii podzespołów. Zaletą jest możliwość płynnej regulacji poziomu smarowania łańcucha, bez potrzeby stawania na poboczu czy nawet zdejmowania rękawic – wszystko poprzez klasyczne pokrętło. Dzięki takiemu rozwiązaniu można szybko zwiększyć natężenie smarowania jeśli np. pokonujemy duży dystans w deszczu.

Urządzenie wymaga uzupełniania oleju, którym smarowany jest łańcuch, w zależności od producenta może to być zwykły olej przekładniowy lub dedykowany olej do konkretnego modelu olejarki, także przystosowany do pracy w ustalonym zakresie temperatur. Powyższe warunki dla użytkownika oznaczają oczywiście dodatkowe obciążenie w postaci zakupu oleju od konkretnego producenta, co z pewnością wymaga przygotowania zapasu tego zasobu na dłuższą podróż, lub wyposażyć urządzenie w dodatkowy większy zbiornik oleju, zwykle mocowany w pobliżu systemu rozprowadzania oleju.

Uwagi wymaga także regulacja urządzenia. Ciągle dostarczanie oleju smarującego na łańcuch powoduje okresowa jego nadmiarowość, zwykle nadmiar oleju kończy na kole, a w konsekwencji na oponie motocyklowej, Jeśli regulacja będzie wyjątkowo niesprawna, łatwo doprowadzić do sytuacji, gdy tylna opona pokrywa się smarem. Nie trzeba mówić, że podczas jazdy tak sytuacja jest bardzo niebezpieczna.

UWAGA!
Ciągłe smarowanie łańcucha potrafi znacząco wydłużyć jego żywotność, lecz oszacowanie dokładnych zalet jest trudne. Należy pamiętać, że łańcuch z olejarką jest zawsze wilgotny, oprócz wielu zalet potrafi to również przysporzyć kłopotów. Jazda po terenach bogatych w piasek jest wtedy niezalecana, na okres przejazdu prze taki teren najlepiej wyłączyć system.

Używacie oilera? Polecacie któryś szczególnie? Dajcie znać!

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 1 =