Parkując motocykl na bocznej stopce, pozostawiamy go w przechylonej pozycji na dłuższy czas. Jeśli wybierzemy miękkie podłoże takie jak piasek czy żwir na poboczu, stopka z czasem zacznie się zapadać, wymuszając coraz większy przechył motocykla. Jest to oczywiste, dlatego odruchowo każdy stara się wybrać jak najstabilniejsze podłoże, należy jednak pamiętać, że w upalne dni, pozornie twarda asfaltowa nawierzchnia może w krótkim czasie doprowadzić do podobnego zjawiska. Przed pozostawieniem motocykla w upale na takim podłożu, sprawdźmy czy w pobliżu nie zostały ślady po oponach lub stopkach innych pojazdów. Zapadnięta stopka, jeśli nie doprowadzi do upadku, to może utrudnić postawienie motocykla z powrotem do pionu, jeśli zapadnięty asfalt zdąży ostygnąć, pochłaniając końcówkę stopki.

Wciskając motocykl w ciasne miejsca, sprawdźmy, czy zostawiliśmy wystarczająco miejsca dla drzwi parkujących obok samochodów, oraz czy nie blokujemy przejścia stając w pozornie wolnym miejscu. Wybierając miejsce w pobliżu innego jednośladu, który dzięki swoim wymiarom pozwala na dostawienie swego pojazdu w jego sąsiedztwie, sprawdźmy, czy będąc na miejscu właściciela, bylibyśmy w stanie wyprowadzić swój motocykl, w końcu nie ma nic gorszego, jak zastawić motocyklem wyjazd innemu motocyklowi. Jeśli już musimy tak zrobić, nie blokujmy pojazdy, żeby zastawiony miał możliwość wyprowadzenia motocykla i wyjechania.

Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą opiera się głównie na blokadzie kół, przypięciu motocykla do trwałego elementu otoczenia, uzbrojenia w alarm lub immobilizer, a także użycie klasycznej blokady kierownicy. Blokada koła jest praktycznym sposobem na unieruchomienie pojazdu, warto stosować tzw. U-locki, czyli blokady w kształcie litery U, które mocuje się na tarczy hamulcowej. Urządzenia te często są wyposażone w alarm na pilota, który włącza się w momencie niepowołanej próby otwarcia zamka. Droższe modele są wyposażone w mechanizm przypominający o konieczności zdemontowania blokady przed jazdą. Poza takim zabezpieczeniem popularne są łańcuchy ze stali odpornej na przecięcia, jednak są znacznie mniej praktyczne i zapewniają taki sam poziom zabezpieczeń co u-locki.

Uwaga!

Jeśli motocykl pozostaje dłuższy czas na powietrzu, powinno się przykryć go pokrowcem motocyklowym, najlepiej przewiewnym, wodoodpornym. Dobór właściwego rozmiaru jest istotny – pokrowiec nie powinien stykać się z podłożem, blokuje to przepływ powietrza i przyczynia się do gromadzenia się wilgoci.

Gdzie zwykle parkujecie swoje motocykle? Jak zabiezpieczacie je przed kradzieżą? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZimowanie (garażowanie) motocykla
Następny artykułJak zrobić kolczyki ciastka z modeliny?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here