Parkując motocykl na bocznej stopce, pozostawiamy go w przechylonej pozycji na dłuższy czas. Jeśli wybierzemy miękkie podłoże takie jak piasek czy żwir na poboczu, stopka z czasem zacznie się zapadać, wymuszając coraz większy przechył motocykla. Jest to oczywiste, dlatego odruchowo każdy stara się wybrać jak najstabilniejsze podłoże, należy jednak pamiętać, że w upalne dni, pozornie twarda asfaltowa nawierzchnia może w krótkim czasie doprowadzić do podobnego zjawiska. Przed pozostawieniem motocykla w upale na takim podłożu, sprawdźmy czy w pobliżu nie zostały ślady po oponach lub stopkach innych pojazdów. Zapadnięta stopka, jeśli nie doprowadzi do upadku, to może utrudnić postawienie motocykla z powrotem do pionu, jeśli zapadnięty asfalt zdąży ostygnąć, pochłaniając końcówkę stopki.
Wciskając motocykl w ciasne miejsca, sprawdźmy, czy zostawiliśmy wystarczająco miejsca dla drzwi parkujących obok samochodów, oraz czy nie blokujemy przejścia stając w pozornie wolnym miejscu. Wybierając miejsce w pobliżu innego jednośladu, który dzięki swoim wymiarom pozwala na dostawienie swego pojazdu w jego sąsiedztwie, sprawdźmy, czy będąc na miejscu właściciela, bylibyśmy w stanie wyprowadzić swój motocykl, w końcu nie ma nic gorszego, jak zastawić motocyklem wyjazd innemu motocyklowi. Jeśli już musimy tak zrobić, nie blokujmy pojazdy, żeby zastawiony miał możliwość wyprowadzenia motocykla i wyjechania.
Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą opiera się głównie na blokadzie kół, przypięciu motocykla do trwałego elementu otoczenia, uzbrojenia w alarm lub immobilizer, a także użycie klasycznej blokady kierownicy. Blokada koła jest praktycznym sposobem na unieruchomienie pojazdu, warto stosować tzw. U-locki, czyli blokady w kształcie litery U, które mocuje się na tarczy hamulcowej. Urządzenia te często są wyposażone w alarm na pilota, który włącza się w momencie niepowołanej próby otwarcia zamka. Droższe modele są wyposażone w mechanizm przypominający o konieczności zdemontowania blokady przed jazdą. Poza takim zabezpieczeniem popularne są łańcuchy ze stali odpornej na przecięcia, jednak są znacznie mniej praktyczne i zapewniają taki sam poziom zabezpieczeń co u-locki.
Uwaga!
Jeśli motocykl pozostaje dłuższy czas na powietrzu, powinno się przykryć go pokrowcem motocyklowym, najlepiej przewiewnym, wodoodpornym. Dobór właściwego rozmiaru jest istotny – pokrowiec nie powinien stykać się z podłożem, blokuje to przepływ powietrza i przyczynia się do gromadzenia się wilgoci.
Gdzie zwykle parkujecie swoje motocykle? Jak zabiezpieczacie je przed kradzieżą? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.