Pęknięcie bloku nie zdarza się zbyt często. Większość pęknięć bloku spowodowanych jest zaniedbaniem kierowcy. Zaniedbanie to polega na stosowaniu wody zamiast płynu w układzie chłodzenia. Inną przyczyną tego typu awarii może być w zasadzie tylko wada fabryczna odlewu bloku.

Woda zamarzając wewnątrz silnika rozszerza się powodując w ekstremalnych przypadkach pęknięcie materiału. Pęknięcie może również pojawić się w wyniku kolizji. Wtedy ma ono miejsce w okolicach punktów mocowania silnika.

Pęknięcie bloki lub głowicy jest dość łatwe do zdiagnozowania gdy jest widoczne na zewnątrz. Drobniejsze pęknięcia powstałe wewnątrz silnika mogą dawać czasami mylne objawy.

Pęknięcie powstałe pomiędzy kanałem układu smarowania a kanałem układu chłodzenia może w niektórych przypadkach powodować podobne objawy jak uszkodzona uszczelka pod głowicą. Ubywanie płynu chłodniczego, przybywanie oleju, powstawanie nalotu o konsystencji majonezu na korku wlewu oleju czy pojawienie się tłustych plam na powierzchni płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym są objawami bardzo podobnymi do objawów uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Podobnie jest gdy pęknięcie zdarzy się pomiędzy kanałem układu chłodzenia a komorą spalania. Wtedy ubywa płynu chłodzącego, z układu wydechowego wydobywa się znacznie więcej niż zwykle pary wodnej. Ciśnienie w układzie chłodzenia drastycznie wzrasta, auto o wiele łatwiej się przegrzewa. Mogą pojawić się problemy z rozruchem, a silnik może pracować chwilowo na nie wszystkie tłoki ze względu na zawilgnięcie świec zapłonowych.

Pęknięcia wewnątrz silnika są zupełnie nienaprawialne. Pęknięcie na zewnętrznej stronie bloku można czasami zaspawać, ale nie zawsze ze względu na lokalizację pęknięcia jest to możliwe.

Osobiście znam kilka przypadków, gdzie po większej lub mniejszej kolizji uszkodzeniu uległ blok silnika w pobliżu łapy silnika mocującej go do nadwozia. W jednym ze znanych mi przypadków naprawa samochodu Fiat Seicento została przeprowadzona nawet nie poprzez spawanie, a przy pomocy specjalnego kleju do metalu. Auto to sprawowało się doskonale przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Decydując się na próbę naprawy pękniętego bloku silnika musimy postarać się znaleźć mechanika który dysponował będzie dużą ilością czasu. Większość mechaników od razu zaproponuje wymianę silnika, a czasami, jak widać po podanym powyżej przykładzie naprawę można zrealizować nawet samemu za kwotę nie przekraczającą raczej 100zł.

Umiecie rozpoznać usterkę w samochodzie? Jak często radzicie się mechanika w tym względzie?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie są edytory tekstu?
Następny artykułPrzegrzanie silnika – objawy

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here