Przegląd zawieszenia w motocyklu

Motoryzacja    
ocena

Zawieszenie motocykla gwarantuje zwykle bezproblemową eksploatację przez kilka, kilkanaście lat, o ile oczywiście właściciel pojazdu nie natrafi na wady fabryczne lub zwyczajne problemy wynikające z eksploatacji pojazdu. Zawieszenie w jednośladach bywa najmniej zauważalnym elementem pojazdu, często właściciele traktują je po macoszemu zgodnie z błędna opinią, że wadliwe jego działanie nie jest niebezpieczne.

Przegląd zawieszenia w motocyklu

sxc.hu

W praktyce awarie bywają nie tylko niebezpieczne, ale także bardzo kosztowne do naprawy, dlatego warto poświęcić chwilę na kontrolę wszystkich elementów zarówno podczas zakupu pojazdu, jak i jego późniejszej eksploatacji.

Najczęściej problemy pojawiają się po niegroźnych kolizjach lub jeździe po zniszczonych nawierzchniach. Tego typu awarie to zwykle skrzywienia amortyzatorów lub ich zużycie, powodujące nieprawidłowe tłumienie nierówności. Krzywe przednie zawieszenie jest szczególne groźne, dlatego warto sprawdzić prowadzenie pojazdu na równej drodze. Jeśli wykryjemy nieprawidłowości, niestety konieczne będzie udanie się do do warsztatu w celu wymiany obu amortyzatorów. Alternatywą jest wykonanie ich dość skomplikowanego prostowania, które jednak jest kosztowne i nie zawsze możliwe do przeprowadzenia; często po wykonaniu prostowania motocykl da się użytkować, ale jego właściwości jezdne nie są idealne.

Wymagające pilnej interwencji są również wycieki z amortyzatorów. Pojawiają się z różnych przyczyn, należy szukać źródła w miejscach, gdzie znajdują się łączenia rur amortyzatorów. W tych rejonach znajdują się uszczelki, które z różnych powodów mogą być nieszczelne, powodując wycieki. Jeśli wycieki te są niewielkie, można odłożyć naprawę na koniec sezonu motocyklowego, jednak stałe i narastające ślady oleju są niebezpieczne i wymagają szybkiej naprawy.

Sprawdzając zawieszenie motocykla, należy upewnić się, że jego stan pozwala pełnić funkcje tłumiące. Tego typu testy najlepiej wykonać na drodze podczas umiarkowanie szybkiej jazdy po nawierzchni z poprzecznymi nierównościami. Jeśli w pobliżu nie ma takiej nawierzchni, test ten można wykonać siedząc na motocyklu – należy wtedy wciskać przedni hamulec, gwałtownie rosząc przodem motocykla, zmuszając go do nurkowania. Prawidłowo działające amortyzatory powinny płynnie poruszać się w górę i w dół. Zużyte amortyzatory szybko zanurkują, ale powolnie powrócą do właściwej pozycji.

Wykonując te same ruchy na motocyklu, można pobieżnie sprawdzić stan łożyska główki ramy. W tym przypadku należy sprawdzić, czy w tym miejscu nie słuchać stuków oraz czy zawieszenie nie porusza się na boki w obrębie osi zamocowania w główce ramy. Lepszym testem jest oczywiście podniesienie motocykla na podnośniku i gwałtowne poruszanie przednim zawieszeniem, które pozbawione balastu wyraźniej uwydatni wady w tym miejscu.

Kontrola tylnej części zawieszenia jest mniej skomplikowana, lecz trudniej wykryć wady w przypadku wahacza. Amortyzator tylny powinien wykazywać podobne cechy jak przednie, czyli płynnie tłumić nacisk na tylną oś i szybko powracać na swoje miejsce. Sprawdzając jego stan, nie polecamy po prostu poskakać po siedzeniu kierowcy, nawet jeśli mamy kilka kilo za dużo, nie odda to sił działających na tylne zawieszenie. Lepszym rozwiązanie jest silny nacisk na ogon motocykla i obserwowanie reakcji pojazdu.

Praca wahacza z pewnością jest bardzo istotna, niestety kontrola tego elementu wymaga po prostu jego demontażu. Podobnie jak pozostałe elementy ruchome, oparty jest na skuteczności i jakości użytych w nim łożysk. Mając dostęp do wahacza, należy solidnie go oczyścić, wymienić ewentualnie zużyte łożyska i nasmarować wszystkie części ruchome. Jeśli nie mamy dostępu do odpowiednich narzędzi, lepiej zlecić to w warsztacie, przy okazji wymiany zestawu napędowego.

Podczas okresowych przeglądów nie wolno zapominać o kontroli łożysk w kołach. Łożyska powinny bezdźwięcznie pozwalać na pracę kół. Jeśli w czasie szarpania kołem na boki słychać stuki lub można wyczuć luz, oznacza to pilną potrzebę wymianę łożysk.

Co jaki czas przeprowadzacie przegląd zawieszenia w Waszym motocyklu? Wypowiedzcie się w komentarzu.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 4 =