Układ wydechowy w motocyklu - zmiana tłumika

Motoryzacja    
ocena
Każdy układ wydechowy został zaprojektowany tak, żeby spełnić odpowiednie wymogi ekologiczne i wydajnościowe silnika. Nowoczesne układy wydechowe stanowią zdrowy kompromis między normami ekologicznymi i hałasu a zapewnieniu klientom odpowiedniej mocy i przyjemności z jazdy. Ingerencja w tą instalację powinna być przemyślana, zgodna z przepisami ruchu drogowego i zapewniająca prawidłową pracę silnika.

Układ wydechowy w motocyklu - zmiana tłumika

photoxpress.com

Najprostsza i najczęstsza ingerencja polega na zmianie tłumika. Modyfikacja ta jest popularna wśród motocykli sportowych, gdzie najczęściej kupuje się tłumiki renomowanych firm tunerskich. Zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że produkowane tłumiki są dedykowane dla konkretnych modeli i najczęściej podnoszą sprawność układu. Modyfikacja często zawiera zastosowanie tłumika przelotowego. Tłumik ten powoduje swobodne przechodzenie spalin z silnika na zewnątrz układu, dzięki czemu obciążenie dla silnika jest mniejsze. Zwykle powoduje to przyrost mocy o kilka koni mechanicznych. Warto pamiętać, że modyfikacje te są dobierane do silnika, jaki zastosowano w motocyklu, dlatego wstawianie przypadkowego tłumika przelotowego do motocykla, dla którego nie było to przewidziane, może przyczynić się do utraty mocy i zaburzenia jego pracy.

Na rynku spotkać się można również z tłumikami, które charakteryzują się wyższym poziomem hałasu. Efekt ten można osiągnąć nawiercając tłumik – lepsze rozwiązanie – lub wyjmując z niego elementy wygłuszające. Nawiercenie tłumika oczywiście spowoduje swobodne wydobywanie się hałasu, zastosowanie pustego tłumika również, lecz w tym wypadku istnieje zagrożenie utraty mocy ze względu na zmianę parametrów prac silnika. Głośny tłumik jest rozwiązaniem, które w oczach dużej części motocyklistów kojarzy się z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa na drogach. Niespełnienie norm głośności pojazdu grozi mandatem i zdecydowanie pogarsza komfort podróżowania.

Przeciwieństwem podnoszenia poziomu hałasu jest wyciszanie tłumików. Tego typu modyfikacja ma na celu oczywiście poprawę komfortu jazdy motocyklem i/lub ewentualne przystosowanie go do ruchu publicznego. Tłumiki dedykowane na tory wyścigowe nie muszą spełniać norm odnośnie decybeli, więc ich zastosowanie na drodze wymaga wytłumienia. Można to osiągnąć, stosując tzw. DB Killery. Są to wkłady, które mocuje się do wnętrza tłumika, montując je od strony wylotu, niektóre modele posiadają dodatkowe zabezpieczenie w postaci śruby.

Standardowo motocykle są wyposażone w określoną liczbę tłumików, najczęściej spotykana konfiguracja to podwójny tłumik, który jest ułożony po obu stronach motocykla. Nie jest to konieczna konfiguracja, dlatego dozwolone są przeróbki układy w wydech o jednym tłumiku, czyli układ 2 w 1. Większość motocykli jednak posiada kolektor, zaprojektowany do układu fabrycznego i o ile niekoniecznie jego zmiana przyniesie negatywne skutki, to jednak trzeba liczyć się z tym, że silnik może pracować inaczej niż w oryginale. Najczęściej teki modyfikacje powodują tzw. dziury w obrotach, czyli osłabiają silnik w określonym zakresie obrotów.

Standardem natomiast stały się wymiany tłumików na akcesoryjne w motocyklach typu cruiser/chopper. Na rynku powstała cała gałąź produkująca tłumiki pod wybrane modele motocykli. Użytkownicy mają do wyboru wiele zestawów tłumików, które przede wszystkim ją na celu poprawić wizualnie motocykl, a także nadać mu ciekawsze brzmienie i poprawić pracę silnika.

UWAGA!
Stosując modyfikacje układu wydechowego, należy zgrać je z reszta akcesoriów w motocyklu. Wymianie tłumików i innych poważnych przeróbek towarzyszyć musi dopasowanie ustawień Power Commandera, jeśli takowy znajduje się na wyposażeniu motocykla. Zawór EXUP jest kolejnym elementem, który jest ściśle związany z układem wydechowym. Jeśli decydujemy się na modyfikacje, najlepiej pozbyć się tego zaworu, ponieważ jego ustawienia nie są dostępne dla użytkownika.

Jakie macie tłumiki w Waszych motocyklach? Jest się czym pochwalić? :)

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 1 =