Większość uszkodzeń układu zapłonowego ujawnia się w samochodach w dni wilgotne. Układ zapłonowy jest układem wymagającym szczególnie dobrej izolacji elektrycznej. A w układzie tym z kolei sporo miejsc w których o uszkodzenie tej izolacji nie trudno. W starszych autach silniki wyposażone były w jedną cewkę zapłonowa, aparat zapłonowy, długie kable zapłonowe na końcach których dopiero znajdowały się świece. Taki układ oprócz ewentualnych problemów z izolacją miał jeszcze jedną przypadłość. Aparat zapłonowy działał na zasadzie mechanicznego rozdzielania napięcia płynącego z cewki do świec. Zrealizowane to było przy pomocy obracającego się palca aparatu zapłonowego, który kręcąc się dotykał kolejno styków odpowiadających poszczególnym cylindrom. Styki te przy większych przebiegach wycierały się i nie zapewniały pewności przepływu prądu. Brak przepływu prądu powodował brak iskry na świecy zapłonowej, co owocowało wypadaniem zapłonu.

Wypadanie zapłonu to brak zapalenia mieszanki w danym cylindrze w którym z jakiegoś powodu nie uzyskaliśmy iskry.

Wypadanie zapłonu powoduje nierównomierną pracę silnika. Im silnik ma więcej cylindrów, tym wypadanie zapłonu na jednym cylindrze jest mniej odczuwalne. Sporadyczne wypadanie zapłonu może nie być tak łatwo wyczuwalne, gdy się nasila problem staje się oczywisty.

Oprócz nierównomiernej pracy powoduje również zwiększone spalanie. Mieszanka nie spalona w cylindrze jest wydalana układem wydechowym i jest marnowana.

Częste wypadanie zapłonu jest również odczuwalne jako brak mocy auta. Nie da się ukryć że utrata mocy będzie znaczna, silnik chwilami może na przykład pracować tylko trzema cylindrami zamiast czterema.

W nowszych samochodach wyeliminowano problem złego styku w aparacie zapłonowym. Teraz momentem zapłonu steruje komputer korzystając między innymi z czujników położenia wału korbowego czy też wałka rozrządu. Ponadto producenci odeszli od stosowania pojedynczych cewek dla całego silnika. Obecnie typowym rozwiązaniem są oddzielne cewki dla każdego z cylindrów. Umieszczone ą one bezpośrednio na świecach zapłonowych, co z kolei pozwoliło wyeliminować kolejną potencjalną przyczynę wypadających zapłonów, a mianowicie długie kable zapłonowe.

W przypadku nawet niewielkiego uszkodzenia izolacji kabli zapłonowych napięcie zamiast powędrować do świecy i wyprodukować iskrę zostaje rozładowane w miejscu uszkodzenia izolacji.

Kolejnym powodem wypadających zapłonów mogą być świece zapłonowe. Stare i zużyte świece mogą mieć elektrody upalone do tego stopnia że odległość między nimi zmieni się do tego stopnia, że iskra zapłonowa nie będzie w stanie przeskoczyć.

Szczególnie podatne na problemy z układem zapłonowym są silniki zasilane LPG. W ich przypadku wymagana jest większa energia na świecy zapłonowej aby wywołać iskrę. Ponadto siniki pracujące na LPG muszą znosić trochę wyższą temperaturę eksploatacji, co również nie wpływa korzystnie na układ zapłonowy.

Jak sprawuje się Wasz samochód? Czy często wymaga napraw?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzym karmić szynszyle?
Następny artykułPrzestawiony rozrząd – objawy

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

4 KOMENTARZE

  1. … z doświadczenia zawodowego mogę stwierdzić że w 90 % przyczyną jest brak należytego ciśnienia w cylindrze spowodowanego przez podparty zawór….

  2. Witam ! Jeżdżę kia Carens i od kilku dni pojawił się taki właśnie problem. Samochud szarpał ,a po wciśnięciu gazu do dechy coś zaczęło stukać. Wymieniłem świece i przewody na nowe i bez rezultatu . Potem komplet cewek i problem jest nadal i oczywiście świeci sie chek. Co zrobić teraz ????

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here