Właściwa dbałość o silnik, wiążąca się chociażby z regularnymi wymianami filtrów czy oleju owocuje wydłużeniem sprawności technicznej silnika. Nic jednak nie trwa wiecznie i każdy silnik kiedyś skończy na złomowisku. Długotrwałe używanie zadbanego silnika prowadzi do jego powolnego i systematycznego zużycia.
Szybkie i drastyczne zużycie silnika może być spowodowane jego zatarciem. Zatarcie z reguły występuje z powodu zaistniałej awarii jakiegoś podzespołu silnika lub też czasami ze względu na brak dbałości użytkownika.
Fot. Marcin Filek
Zatarcie może przydarzyć się ze względu na brak oleju, tak potrzebnego do smarowania współpracujących ze sobą elementów. Za brak oleju nie należy winić nikogo innego jak tylko użytkownika pojazdu, który tego nie dopilnował.
Jeżeli olej znajduje się w silniku, a ten zatarł się i tak to możliwe że przydarzyła się awaria pompy oleju, zatkaniu uległ smok oleju znajdujący się w misce olejowej. Mogły również zatkać się kanały olejowe. Brak oleju powoduje brak smarowania pomiędzy poszczególnymi elementami, w takich miejscach zaczyna drastycznie wzrastać temperatura, aż do momentu stopienia się współpracujących części.
Zatarcie silnika może też mieć miejsce ze względu na problemy z układem chłodzenia. W silniku rozgrzewającym się do wysokiej temperatury, przewyższającej znacznie dopuszczalne wartości rozszerzeniu ulegają wszystkie części. Ze względy na różne materiały z jakich tworzone są elementy silnik, jedne części rozszerzają się szybciej i bardziej, a inne woniej i mniej. Może dojść do takiej sytuacji, że na przykład tłok rozszerzy się tak mocno, że nie będzie mógł pomieścić się w cylindrze Mają coraz mniej miejsca, wyciska olej znajdujący się między nim a cylindrem, co potęguje jeszcze wzrost tarcia i temperatury. Części w końcu mogą rozszerzyć się tak bardzo że zblokują silnik.
Fot. Marcin Filek
Zacierając się silnik zaczyna pracować znacznie głośniej. Jeżeli z powodu przegrzania zaczynają „puchnąć” w nim części staje się niemrawy, słaby, nie chce wchodzić na obroty, na wolnych obrotach przygasa. Jeżeli możliwie szybko zauważymy takie niepokojące objawy i zapewnimy mu właściwe chłodzenie to jeszcze może uda się go uratować przed zatarciem przez przegrzanie. Ubytki płynie chłodzącym można szybko uzupełnić, gorzej jeśli na przykład zerwaniu uległ pasek klinowy napędzający pompę wody.
Zatarcie silnika kończy się jego całkowitym unieruchomieniem. Rozrusznik nie jest w stanie pokonać oporów jakie generuje silnik. W takim przypadku bez remontu lub wymiany silnika się nie obejdzie.
Mieliście kiedyś jakiś problem z silnikiem? Jaki?
Źycie-właśnie wróciĺem na lawecie z takiego powodu.mechanik się przyznał do błędu.robi na swój koszt ale przyczyny wymyśla przeróźne.nikt nic nie wie.amba fatima po 35latach roboty w fachu.takich mamy mechaników!!!!!!!!
Na zatarcie silnika i jego podzespołów narażeni są również posiadacze diesli. Rozrzedzony olej silnikowy może doprowadzić do tzw. efektu rozbiegania silnika i w efekcie do jego kompletnego zatarcia. Szczególnie uważać powinni posiadacze diesli z filtrami DPF. Jazda na krótkich odcinkach nie sprzyja optymalnym warunkom dla dopalania filtra, co w rezultacie doprowadzić może podnoszenia się poziomu oleju i pogorszeniem jego własności smarnych. Pierwsza w kolejności da o sobie znać wyjąca turbosprężarka. Następnie pojawią się trudności z odpalaniem silnika. Rozrusznik będzie miał coraz ciężej kręcić silnikiem. Ekologia w autach nie sprzyja ich długowieczności i bezawaryjności.
Witam mam taki problem . Vw Polo 1997 rok poj 1.0 Lato upał olej jest płyn chłodniczy też jest trzyma poziom . Zimne dni amba Płyn chłodniczy ubywa olej też . W silniku coś cyka stuka . Było mało oleju . Dolałem przesatało cykać .
Czy to zatarty silnik ?
Nie są to objawy, tylko skutki
Teczka głupot i w niczym niepomocnych informacji. Szkoda słów.