Prawa turysty

Podróże    
ocena

Jadąc na urlop oczekujemy przede wszystkim słonecznej pogody, ciekawych atrakcji i niezapomnianych wrażeń. Często jednak nasz wyjazd psuje kilka z pozoru drobnych szczegółów – cena wycieczki nagle ulega zmianie, hotel zupełnie nie przypomina tego, który widnieje w katalogu lub sama organizacja wycieczki pozostawia wiele do życzenia. W tej sytuacji nie warto zaciskać zębów i liczyć, że następnym razem trafimy na lepszą ofertę – powinniśmy wiedzieć, jakie są nasze prawa i egzekwować je w razie jakichkolwiek nieprzyjemnych sytuacji.

Prawa turysty

photoxpress.com

Nie każde biuro zapewnia wysoką jakość świadczonych usług, a jeżeli przekonamy się o tym na własnej skórze, musimy wiedzieć, iż mamy szereg praw wynikających z Ustawy o usługach turystycznych z dnia 1 lipca 1998 roku. System ochrony klienta opiera się m.in. na regulacjach dotyczących prowadzenia działalności organizatora turystyki i pośrednika. Przede wszystkim, konieczny jest wpis w odpowiednim rejestrze prowadzonym przez marszałka a także posiadanie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Te ostatnie zabezpieczają środki na powrót turysty do kraju i pokrycie wniesionej przez niego wpłaty w przypadku, gdy umowa podpisana z danym touroperatorem zostanie niewykonana. Powinniśmy wiedzieć, że w przypadku uiszczenia należności lub jej części przekraczającej 10% ceny wycieczki mamy pełne prawo, aby domagać się od biura podróży potwierdzenia posiadania gwarancji lub ubezpieczenia na piśmie.

Pamiętajmy także, że ustawa określa czas, kiedy organizator wyjazdu nie może zmienić ceny wycieczki. Tak wiec na dwadzieścia dni przez datą wyjazdu biuro nie ma prawa wymagać od nas żadnej dopłaty, nawet w przypadku wzrostu opłaty paliwowej czy zmiany kursu walut. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że organizator wycieczki, jeszcze przed podpisaniem umowy, zobligowany jest do poinformowania nas o przepisach sanitarnych, paszportowych i wizowych obowiązujących w danym kraju, zagrożeniach życia i zdrowia w wybranym przez nas miejscu docelowym a także zdrowotnych przeciwwskazaniach uczestnictwa w imprezie. Touroperator ma także obowiązek przypomnieć nam o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyprawy.

UWAGA!

Ponadto biura podróży mają obowiązek zawarcia na rzecz swoich klientów umów NNW i KL. Oczywiście, jeżeli uważamy to za zasadne, możemy też wykupić dodatkowe ubezpieczenie na własną rękę. Pamiętajmy także, że jeżeli przed rozpoczęciem imprezy jej organizator, z przyczyn od niego niezależnych, zmuszony jest zmienić istotne warunki podpisanej z nami umowy, możemy albo je zaakceptować, albo zrezygnować z uczestnictwa w imprezie (przysługuje nam wtedy pełen zwrot kosztów).

Wymieniliśmy tutaj najważniejsze prawa, które przysługują nam jako klientom biur podróży. Warto o nich pamiętać, gdy zdecydujemy się powierzyć danemu touroperatorowi nasz długo wyczekiwany urlop.

Czuliście się kiedyś oszukani przed biuro podróży? Czego, Waszym zdaniem, nie dopełniło? Jak zareagowaliście? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 4 =

Polecamy

Ogrody japońskie w Polsce

Ogrody japońskie w Polsce

Małgorzata Łyczak

Backpacking - co i gdzie zjeść?

Backpacking - co i gdzie zjeść?

Katarzyna Olchowska

Ciekawe miejsca w Krakowie

Ciekawe miejsca w Krakowie

Michał Osienkiewicz