Uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest zasadniczym celem każdej firmy, która zamierza utrzymać się na danym rynku przez dłuższy czas. Dzięki przewadze konkurencyjnej firma może skutecznie konkurować, zająć pożądaną pozycję na rynku, rozwijać się i stabilnie funkcjonować. Aby przewaga konkurencyjna była w stanie zagwarantować firmie przetrwanie musi być trwała. Co zatem decyduje o trwałości przewagi konkurencyjnej? Przedstawiamy kluczowe kwestie.

Porównanie z konkurencją

Przewaga konkurencyjna nie jest czynnikiem, który firma może posiadać i utrzymywać niejako w „próżni”, niezależnie od posunięć konkurencji. Przewaga nad konkurentami, jak sama nazwa wskazuje, czymś co firma posiada, a czego nie mają konkurenci np. marka, renoma, czymś co organizacja ma w większym stopniu niż konkurenci np. lepsze wyposażenie w maszyny lub też czymś czego przedsiębiorstwu udaje się uniknąć, np. zbędnych zapasów.

Wartość dla klienta

To, co wyróżnia firmę posiadającą przewagę konkurencyjną musi być dostrzegane i doceniane przez klientów. O przewadze konkurencyjnej nie można mówić, jeżeli oferujemy najniższą cenę na rynku, ale w sektorze, w którym nie ma to żadnego znaczenia dla klientów. Ma to miejsce przykładowo w sektorze dóbr luksusowych, takich jak futra, samochody, cygara, gdzie niska cena jest synonimem kiepskiej jakości i małego prestiżu.

Okres czasu

Przewaga konkurencyjna, którą organizacja posiada przez moment, lub krótki okres czasu nie jest przewagą. Przykładowo jeżeli w danym miesiącu znacznie obniżyły się koszty, może być to wynik bieżących oszczędności surowców, energii, lub podwyższeniu przez konkurencję płac, niekoniecznie natomiast świadczy o tym, że mamy przewagę w kosztach produkcji. Pomimo, że jest to pozytywne zjawisko, dopiero jego utrzymanie w dłuższym okresie może potwierdzać posiadanie przewagi nad rywalami na rynku.

Trudność powielenia, skopiowania, zawłaszczenia

Przewaga konkurencyjna, którą łatwo jest odtworzyć również nie jest przewagą. Jeżeli np. identyczną szybkość obsługi klienta można uzyskać zakupując odpowiedni program komputerowy, a więc gdy jest to jedynie kwestia poniesienia odpowiednich nakładów to niestety nie dysponujemy jeszcze przewagą nad rywalami rynkowymi.

Umiejętności i aktywa niematerialne

Dostęp do pieniędzy i aktywów rzeczowych jest obecnie bardzo duży. Można pozyskać inwestorów, wziąć kredyt, pożyczyć od znajomych itp. Dlatego przewaga oparta na zasobach materialnych jest względnie nietrwała. Aby zbudować trwałą przewagę konkurencyjną warto budować pozytywny wizerunek i reputację, zdobywać umiejętności w oparciu o pracę zespołową i wspierającą dzielenie się wiedzą kulturę organizacji.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here