Prawo Tabela frankfurcka - co to jest, czego dotyczy?

Tabela frankfurcka – co to jest, czego dotyczy?

-

Tabela została stworzona na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech, zaś od 2003 roku polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stosuje ją jako prawo zwyczajowe, pozwalające na precyzyjne określenie roszczeń konsumentów skarżących usługi biur turystycznych. Także sądy powszechne korzystają z tabeli, lecz nie jest ona dla nich wiążąca.

Tabela pomaga w procentowym oszacowaniu poniesionej przez konsumenta szkody w postaci nieudanych wakacji, za które przecież zapłacił. Znajdują się w niej wszelkie uchybienia i niezgodności, jakie mogą wyniknąć w trakcie wycieczki – od warunków zakwaterowania, po warunki panujące na plaży. Poszczególne uchybienia są przeliczane na procent stanowiący cenę wycieczki; pozwala to szybko oszacować, ile pieniędzy biuro turystyczne ma nam zwrócić.

Warto zapozna się z tą tabelą przed wyjazdem, by w razie jakiejś niezgodności zaopatrzyć się w odpowiednie zdjęcia, stanowiące później materiał dowodowy w sprawie. Warto zaopatrzyć się także w metr oraz mieć w zanadrzu wzór druku reklamacyjnego z biura podróży – tak na wszelki wypadek.

Jakie niezgodności z umową są uznawane przez tabelę frankfurcką za podstawę do obniżenia ceny za imprezę turystyczną i ile można uzyskać odszkodowania?

1. Noclegi – baza noclegowa czy miejsce zakwaterowania to najczęstsza przyczyna nieudanych wakacji. Na prospektach wszystko wygląda pięknie, zaś na miejscu okazuje się, że w danym miejscu nie da się normalnie mieszkać. W takim wypadku należy zwrócić uwagę (na podstawie tabeli, rzecz jasna) na takie rzeczy jak:

– Odległość od np. basenu – czy zgadza się z tą podaną w umowie, jeżeli nie – można uzyskać 10-25 % ceny wycieczki tytułem odszkodowania;

– Odległość od plaży (położenie hotelu) – niezgodność wycenia się na 5-15% ceny wycieczki;

– Różnice w sposobie zakwaterowania – ilość osób w pokojach, czy są nam one znane – w zależności od konkretnej niezgodności jest ona wyceniana na 20-30% ceny wycieczki;

– Wyposażenie pokoju – czy zgodnie z umową w pokojach hotelowych jest widok na morze (5-10% ceny), balkon, odrębna łazienka, klimatyzacja w zależności od pory roku, wilgoć czy też robactwo (nawet 50% ceny wycieczki) – wszystko zależy, rzecz jasna, od treści zawartej z biurem turystycznym umowy;

– Pod uwagę brane są również awarie urządzeń zasilających w budynku podczas naszego pobytu – zatem awaria toalety, ciepłej wody, prądu itp. – można odzyskać za takie awarie nawet do 20% ceny wycieczki.

Pod lupą znajduje się także obsługa miejsca zakwaterowania – jej brak może kosztować biuro podróży 1/4 ceny wycieczki. Ponadto jakość sprzątania czy niewystarczające zmiany ręczników lub pościeli są również wycenione w tabeli.

Za niedogodności, które w hotelu można uznać za uzasadniony powód do żądania odszkodowania, tabela uznaje: hałas w dzień, hałas w nocy, przykre zapachy – np. związane z pracami budowlanymi na terenie obiektu, o których nie zostaliśmy w żaden sposób uprzedzeni, a które utrudniają nam odpoczynek.

2. Wyżywienie i posiłki w czasie pobytu. W kwestii wyżywienia, wliczonego w cen wycieczki możemy skarżyć się np. na:

a) monotonny jadłospis – oceniony na 5 % ceny wycieczki;
b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków – 10 %;
c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki – 20 – 30 %;
d) jeżeli zamiast kelnera musimy samodzielnie się obsłużyć – możliwe jest żądanie zwrotu 10-15% ceny wycieczki.

Podobnie w przypadku niechlujnych stołów i naczyń, czy zbyt długiego czasu oczekiwania na posiłek.

3. Odszkodowania można żądać za braki w programie wycieczki czy też za brak obiecanych w umowie atrakcji (brak sauny, kortu tenisowego, pola do mini golfa, szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania). Podobnie ma się sprawa z usługami dodatkowymi, za które zapłaciliśmy, a które są niemożliwe do wykonania – ze względu chociażby na remonty czy stan sanitarny obiektów: brudny basen czy też brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy).

Podobnie, za brak możliwości kąpieli w morzu czy też brak zapewnionej opieki nad dziećmi, za którą płaciliśmy i która została wymieniona w umowie, należy nam się zwrot części ceny pobytu.

4. Zastrzeżenia można zgłaszać także w stosunku do organizacji podróży (transportu) – gdzie można domagać się odszkodowania za opóźniony ponad 4 godziny lot, zmianę klasy biletu lotniczego, fatalną obsługę czy też brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.)

Czy sądziliście się kiedyś z biurem turystycznym? Czego dotyczył spór i jak się zakończył? Dajcie znać w komentarzu.

Ewelina Paździora

Ewelina Paździora – ukończyła filologię polską i prawo  na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje z  Kancelarią Adwokacką w Krakowie, zajmuje się zwłaszcza prawem cywilnym i prawem pracy. Oprócz tego specjalizuje się w prawie Unii Europejskiej. Przygotowuje się do egzaminu na aplikację adwokacką.

 

Nasz specjalista o sobie:


Polonistyka, prawo … a może jeszcze archeologia? Uwielbiam nieustanne zmiany i wyzwania. Ciągle stawiam sobie nowe cele i staram się dążyć do ich realizacji, fascynuje mnie rozwiązywanie zagadek i łamigłówek.  Połączenie wielu pasji sprawia, że interpretacja i zrozumienie prawnych problemów nie stanowi dla mnie trudności. We wszystkim co robię, staram się zachować należytą staranność, samodzielnie poszukuję odpowiedzi na trudne pytania, analizuję wszystkie możliwości.

Trochę romantyk, trochę realistka. W wolnych chwilach uciekam z dobrą książką daleko za miasto. Lubię włóczęgę po górach, amatorskie zdjęcia, nowych znajomych. Odwiedziłam z przyjaciółmi Krym, Pragę i wiele miast Europy Zachodniej. Moim marzeniem jest przejazd koleją transsyberyjską.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Zamawianie taksówki i płacenie za taksówkę – savoir vivre

Taksówka jest najczęściej wybieranym środkiem transportu w godzinach nocnych. Wybieramy ten rodzaj transportu zwłaszcza, gdy wracamy z przyjęcia albo spotkania. Będąc w towarzystwie często pojawia się pytanie - kto powinien zamówić taksówkę?

Podstawa prawna przy remoncie zabytku

Właściciel nieruchomości wpisanej na listę obiektów zabytkowych musi działać zawsze w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, niezależnie od tego, jakie prace remontowe ma zamiar wykonać. Zakres obowiązków i związane z tym formalności są bardzo uciążliwe, zaś za ich nieprzestrzeganie grożą wysokie kary.

Zobacz też

Projekt nowoczesnego domu – o czym pamiętać podczas wyboru?

Budowa domu musi zostać poprzedzona zakupem projektu, który spełni...

Meble ogrodowe nie tylko do ogrodu

Przyjemność płynąca ze spożywania posiłków na świeżym powietrzu jest oczywista. Ożywcze śniadania w promieniach wschodzącego słońca dodają animuszu i...

Co trzeba wiedzieć przed wyjazdem do Maroka?

Maroko to popularny cel turystycznych wyjazdów. Północno-zachodnia część Afryki zachwyca orientalnym klimatem, błękitnymi falami Oceanu Atlantyckiego oraz pustynnymi terenami...

Może Cię zainteresuje: