Jak grać w Tysiąca? Zasady

Rozrywka    
ocena

Tysiąc to gra karciana, w której zadaniem gracza jest zdobycie co najmniej tysiąca punktów. Gra składa się z kilku etapów. Pierwszym elementem jest rozdanie kart. Tysiąca rozgrywa się tzw. małą talią kart (od dziewiątki do asa). Rozdający karty zmienia się zgodnie z ruchem wskazówek zegara w każdej kolejce. Liczba rozdanych kart zależy od liczby uczestników.

Jak grać w Tysiąca? Zasady

photoxpress.com

Dokładne przetasowanie kart jest bardzo ważne. Rozdający ma obowiązek zaproponowania przełożenia kart graczowi siedzącemu po jego prawej stronie przełożenie talii kart. Rozdający zobowiązany jest odłożyć trzy karty na musa (w przypadku gry dwuosobowej będą to dwa musiki). Wybór kart, które trafią do musa, należy do osoby rozdającej karty. Osoba rozdająca nie może odłożyć na musika pierwszej oraz ostatniej karty w rozdaniu. Rozdający nie może również wyłożyć na musa dwóch kolejnych kart.

Drugim etapem gry jest licytacja. Polega ona na sprawdzaniu przez każdego gracza ile jest w stanie uzyskać punktów ze swoimi kartami. Swoje karty sprawdza każdy gracz z wyjątkiem gracza, który "siedzi na musie" i posiada trzy karty. Naliczamy wartość punktową dla asów i dziesiątkach przy asach. Za tzw. meldunki (król i dama jednego koloru) również zliczamy wartość punktową, jeśli tylko możemy je zameldować. W przypadku, gdy mamy np. układ as, król i dziesiątka w jednym kolorze albo as, dziesiątka i dwie inne karty, prawdopodobnie weźmiemy kolor w całości, chyba że ktoś przebije nas atutem. Można policzyć sobie 30 punktów. Punkty możemy doliczyć sobie również wtedy, gdy wartość posiadamy inne karty w tym samym kolorze co meldunek. Kiedy staną się one atutami, będą one pomocne przy zebraniu wielu lew.

Licytacja rozpoczyna się od pierwszego gracza siedzącego po lewej stronie osoby rozdającej. Rozpoczynający licytuje sto punktów (wypowiada słowo "sto") bez względu na to, jakie ma karty. Następny uczestnik gry może licytować według uznania - np. 110 punktów lub też więcej próbując zablokować resztę graczy (np. 140). Licytuje się zawsze wielokrotnością liczby 10. Gracz będący "na musiku" nie licytuje. Gracz może spasować (wypowiedzieć słowo "pas"). Największa wartość punktów, którą można licytować, to łączna wartość kart i meldunku.

Jeśli kilku graczy osiągnie lub przekroczy pułap tysiąca punktów, wyłania się zwycięzcę przy pomocy wypracowanych przed rozpoczęciem gry ustaleń. Można przykładowo umówić się, że wygrywa po prostu gracz z największą ilością punktów lub ten, który był tzw. „grającym”.

Wartości konkretnych kart kształtują się następująco:

As – 11 pkt
Dziesiątka – 10 pkt
Król – 4 pkt
Dama – 3 pkt
Walet – 2 pkt
Dziewiątka – 0 pkt

Jakie są Wasze ulubione gry karciane? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

OCENA
2.14
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 1 =

Polecamy