Jak powinno wyglądać śniadanie?

Wnętrza    
ocena

Stare chińskie przysłowie mówi „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, zaś kolację oddaj wrogowi.” Ta ludowa mądrość wyraża przede wszystkim przekonanie, jak szalenie istotnym posiłkiem jest śniadanie. Bardzo podobnie też przedstawia się opinia dietetyków – śniadanie nie tylko ma na celu pobudzić organizm po nocy, ale również jest energetycznym zastrzykiem na cały dzień. Tego posiłku nie należy zatem ani w żadnym wypadku pomijać, ani też przygotowywać go niedbale.

Jak powinno wyglądać śniadanie?

photoxpress.com

W języku savoir vivre’u bardzo często pod pojęciem śniadania kryje się również ciepły posiłek jedzony w okolicach godziny 11, zwany też z angielskiego lunchem. Przyjęło się, jednak, iż śniadanie spożywa się w godzinach porannych, mniej więcej do godziny po przebudzeniu się. Charakter przyrządzonych potraw różni się w zależności od kultury danego kraju, zazwyczaj jednak dba się o to, by były to dania lekkostrawne. W Polsce na porannych stołach króluje przede wszystkim jajecznica, która wyparła popularną do niedawna zupę mleczną. Znaczną popularnością cieszą się oczywiście kanapki wszelakiego typu, płatki zbożowe z mlekiem czy tosty.

W hotelarstwie rozróżnia się zaś zasadniczo trzy rodzaje śniadań: pierwszy typ to śniadanie w postaci bufetu szwedzkiego, drugi rodzaj to śniadanie kontynentalne, trzeci zaś to śniadanie angielskie. Śniadanie kontynentalne składa się zazwyczaj z pieczywa, masła, miodu, dżemu, kawy oraz herbaty. W wersji rozszerzonej do tego zestawu dochodzą jeszcze wędliny, sery, jajka lub dania na ciepło takie jak parówki czy jajecznica. Wariant angielski jest z kolei zdecydowanie bardziej sycący i kaloryczny – menu śniadania angielskiego zawiera między innymi smażone jajka, bekon, parówki, tosty, tłuste sosy, soki, kawę oraz herbatę.

Prawidłowo przyrządzone śniadanie powinno w gruncie rzeczy zawierać wszystkie podstawowe składniki z piramidy żywienia, te jednak mniej ciężkostrawne, lecz jednocześnie sycące. Ciemne pieczywo, białko zwierzęce (czy to w postaci jajek, czy w postaci wędlin), przetwory mleczne, czy świeżo wyciskane soki owocowe. Dobrym pomysłem jest również spożywanie węglowodanów w formie dżemów czy nawet czekolady, a także zaaplikowanie sobie dawki kofeiny poprzez wypicie filiżanki kawy.

Istotne jest, by śniadania nie przygotowywać, ani też nie spożywać w pośpiechu. Należy wcześniej nakryć do stołu, rozstawić w estetyczny sposób wszystkie produkty i skupić się przez chwilę tylko na tym, by zjeść śniadanie. Dobrze jest, gdy uda nam się zgromadzić przy stole wszystkich domowników, co bardzo często jest zadaniem niewykonalnym. Pamiętać należy jednak przede wszystkim o tym, iż śniadanie nie tylko ma być energetycznym zastrzykiem, ale również po prostu miłym początkiem dnia.

Jak wyglądają Wasze śniadania? Macie czas na śniadania, o których mowa w tekście?

OCENA
2.67
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 2 =

Polecamy