Owoce, warzywa w listopadzie - jakie kupować?

Zakupy    
ocena

W listopadzie niewiele jest świeżynek. Nieźle trzyma się jarmuż, doskonale przechowują klasyki polskiej kuchni - buraki, marchew, ziemniaki itp. Jednak gdy dzień sę skraca, temperatura spada, a ludzie tyją od braku lekkich warzyw, warto sięgnąć po rokiettę siewną, czyli rukolę.

Owoce, warzywa w listopadzie - jakie kupować?

sxc.hu

Ta należąca do rodziny kapustnych roślina osiąga niewielkie rozmiary, a z urody niepokojąco przypomina mniszek lekarski. Nie należy jednak mylić tych dwóc roślin, które łączy jedynie nieco zbliżony kształt liści i gorzkawy ich smak.

Rokietta była popularną rośliną w ogródkach przedwojennej Polski, jednak po wojnie tradycja jej jedzenia zanikła i dopiero ostatnio, za sprawą dołączania do naszego jadłospisu składników z innych kuchni. Teraz więc rukola święci triumfy, podbijając serca tych, którzy lubią coś zmienić w klasycznej kuchni.

Warto jeść tę nietypową sałatę. Roślina ta zawiera około osiem razy więcej wapnia, pięć razy więcej witaminy A, witaminy C i witaminy K i cztery razy więcej żelaza niż porównywalna sałaty lodowej. Zwiększa odporność, zapobiega też anemii i osłabieniom. Liście rukoli zawdzięczają swoje działanie bakteriobójcze obfitości aminokwasów siarkowych. Związki te są również odpowiedzialne za ostrawy smak rośliny.

Rukola świetnie smakuje w połączeniu z innymi sałatami - jej swoisty smak jest sporym wyzwaniem dla smakosza, ale w mieszance sprawdza się doskonale. We Włoszech często używana jest też do komponowania pizzy i past.

Innym jesiennym warzywem jest seler. Ma niemal niezauważalną ilość kalorii i właściwie nie zawiera tłuszczu. Jego następną zaletą jest wysoka zawartość witaminy K, której zadaniem  jest dbanie o właściwą krzepliwość naszej krwi. Dużo w nim wapnia i żelaza, a także witaminy C, której ma dwa razy więcej, niż cytrusy.

UWAGA!

Seler to nie tylko składnik włoszczyzny - ale również warzywo, które można wykorzystać na wiele sposobów - na surowo, po ugotowaniu czy upieczeniu. Utarty na tarce znakomicie nada się na sałatkę, zwłaszcza gdy dodamy do niej orzechy włoskie - oba te składniki w połączeniu bardzo podkreślają swój smak i aromat. Z selera można również zrobić pyszną zupę-krem. A selera naciowego chrupać nie tylko na diecie odchudzającej.

Inne listopadowe warzywa to: brokuły, brukselka, buraki, cykoria, dynia, endywia, fenkuł, jarmuż, kalafior, kalarepa, kapusta, marchewka, natka pietruszki, pietruszka, por, roszponka, szpinak, ziemniaki.

Jakie warzywa i owoce listopadowe najbardziej lubicie? Podzielcie się swoimi smakami! :)

OCENA
2.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
5 + 2 =