1. Brama garażowa typu „wrota”

Najstarszym typem bramy garażowej była brama garażowa złożona z dwóch skrzydeł otwieranych na zewnątrz, najczęściej wykonanych z drewna. Ten typ bramy nazywany jest brama typu „wrota”. Obecnie bardzo rzadko korzysta się z tego typu rozwiązania, ze względu na trudności w zakupie takiej bramy, konieczność posiadania dużego podjazdu, nie jest ona przy tym zbyt wygodna w użytkowaniu. Teraz to rozwianie sprawdzałoby się w domach drewnianych, ewentualnie garażach drewnianych i tymczasowych.

2. Brama garażowa przesuwna

Praktycznie niespotykana w budownictwie jednorodzinnym, bardziej stosuje się ten typ bramy w bramach typu przemysłowego. Taką bramę cechują bardzo wysokie otwory drzwiowe sięgające 4-5 m. Taka brama składa się z dwóch prowadnic, które mogą przenosić duże obciążenia (bramy o wysokości nawet 5 m, szerokości 4m – taka brama może ważyć nawet kilka ton). Taka brama otwiera się pomimo swej wagi bardzo lekko na boki.

3. Brama garażowa uchylna

Bardzo popularne ostatnimi czasy są bramy uchylne. Są one stosunkowo tanie. W przypadku zakupu takiej bramy najlepiej wybrać wersję ocieplaną, ponieważ zwykła składa się tylko z blachy i konstrukcji stalowej. Nie stanowi zatem, w tak skromnej wersji, żadnej ochrony dla samochodu w postaci izolacji termicznej. Podstawową wadą takiej bramy jest to, że brama ta potrzebuje nieco miejsca przed garażem (około 1/3 wysokości bramy), aby można ją było otworzyć. Bramą taka może sterować pilot lub można ją otwierać własnoręcznie. Ręcznie otwiera się ją bardzo lekko i wygodnie.

Bardzo prosta konstrukcja sprawia, że brama przesuwna jest mało awaryjna i w dodatku przystępna cenowo. Kolory bramy można dobrać pod kolor elewacji domu lub garażu. Trochę większy podjazd jest konieczny, nie ma to jednak znaczenia, gdy mieszkamy w domu jednorodzinnym. W miastach lepszym rozwiązaniem będzie brama segmentowa.

4. Brama garażowa segmentowa

Brama segmentowa jest bardzo popularna. W większości przypadków sprzedawana jest od razu z napędem, dostępna także w wersji bez napędu. Wygodna w użytkowaniu. Przy braku prądu bramę segmentową można bezproblemowo otwierać własnoręcznie.

Pilot steruje mechanizmem otwierającym. Brama ta ma jeszcze jedną zaletę – może się otwierać do góry lub w bok, zależy to od naszych potrzeb. Na zamówienie brama będzie otwierała się w stronę, która nam odpowiada. Kolejnym plusem jest możliwość montowania tej bramy w bramach o nadprożach łukowych. Nie wymaga ona przy tym podjazdu – samochodem można podjechać pod samą bramę w momencie jej otwierania, co sprawdza się w miastach.

5. Brama garażowa żaluzjowa.

Brama żaluzjowa w zasadzie różni się tylko od segmentowej tym, iż segmenty bramy żaluzjowej są mniejsze i że ta brama nie wsuwa się pod sufit (ścianę), tylko zwija się w rolkę za nadprożem. Są one niemal zawsze dostępne od razu z napędem.

Nie warto wybierać najtańszej wersji napędu i sterowania bramą, gdyż ten mechanizm w kiepskiej jakości może utrudnić nam życie. Warto także zwrócić uwagę na jakość wykonania samej bramy i dopasować je do naszych potrzeb. Warstwy bramy garażowej, grubość ocieplenia – to informacje o które należy wypytywać producenta.

Na rynku są dostępne różne faktury powierzchni bram garażowych (zwłaszcza segmentowych i przesuwnych), które mogą uzupełniać i podkreślać wykończenia elewacji domu. Można skusić się na ozdobne wzory, drewnie obicia powierzchni zewnętrznej bramy -można dobrać kolor bramy garażowej pod kolor stolarki okiennej

Na jaką bramę garażową się zdecydujecie? Co Was przekonuje do tego typu?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wybudować komin?
Następny artykułJak postawić słupek ogrodzeniowy?

Szymon Targosz - technik budownictwa, laureat konkursu „Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych (Białystok 2006 r)”. W 2010 roku ukończył studia na kierunku zarządzanie firmą. Pracuje od kilku lat w Krakowie przy budowach nowoczesnych osiedli mieszkaniowych i obiektów użytkowych (m.in.: Bonarka City Center). Remontował Wielką Krokiew w Zakopanem. Współpracował  z Sokółka Okna i Drzwi S.A. jako autoryzowany montażysta stolarki budowlanej. Budownictwo jest jego pasją.

 

Nasz specjalista o sobie:

Oprócz pracy zawodowej w branży budowlanej samodzielnie rozwijam swoje zainteresowania i ciągle eksperymentuję z najnowszymi trendami budowlanymi. Nowoczesne rozwiązania i innowacyjne myślenie połączone z wiedzą stanowią podstawę moich wszelkich działań, dlatego lubię podejmować nowe wyzwania. Śledząc na bieżąco najnowsze trendy i pomysły w branży budowlanej staram się łączyć estetykę z funkcjonalnością.

W wolnych chwilach staram się podróżować po Polsce, odwiedzając mało znane miejsca i poszukując nowych inspiracji. Prywatnie moją pasją jest wędkarstwo, myślistwo i motoryzacja.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here