MATERIAŁY:
Szkicownik, ołówki 2B, Flub HB, gumka do zmazywania, ewentualnie węgiel lub sangwina, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać.
TWARZ UKAZANA Z PRZODU (POZYCJA EN FACE)
Rys. Olga Młodawska
Aby ułatwić sobie szkicowanie obrazu zacznijmy od narysowania owalu i naniesienia na niego odpowiedniej siatki. Siatkę wyprowadzamy w następujący sposób: nieznacznie nad połową wysokości owalu przeprowadzamy kreskę wyznaczającą linię, na której narysujemy oczy. Zaznaczmy oczy jako punkty, pamiętajmy aby w miejscu między oczami zostawić szerokość na tzw. trzecie oko – czyli szerokość odpowiadającą mniej więcej jednemu oku, jest to miejsce nasady nosa.(rys.1)
Na około 1/3 wysokości owalu rysujemy kolejną kreskę, wyznaczy nam ona końcówkę nosa, nieco poniżej nakreślmy linię ust. Teraz od punktów, w których zaznaczyliśmy oczy prowadzimy pionowe linie, które przecinając się z linią ust, wyznaczą ich kąciki.
Przechodzimy do naniesienia na siatkę szczegółów, rysujemy oczy, pamiętajmy o ogólnym zarysie ważne są ćwiczeniai obserwacja. Rysowanie twarzy, polega głównie na uważnej obserwacji modela, znajomości anatomii twarzy i perspektywy oraz staraniu się wiernie przenieść tego co widzimy na papier. (rys.2)
Rys. Olga Młodawska
TWARZ UKAZANA Z PROFILU
Rys. Olga Młodawska
Rysowanie twarzy z profiluzacznijmy od dwóch prostych kształtów – narysowania koła, a następnie dorysowania do niego kreski zaznaczającej dolny kształt twarzy łącznie z żuchwą. Poćwiczmy rysowanie linii takich jak te zaznaczone na rysunku obok. (rys.3.)Na ten schemat zacznijmy nanosić linie dokładniej wyprowadzające profiltwarzy. Zobaczmy jak biegnie linia czoła i delikatna wklęsłość na wysokości oczu, jaki kształt ma nos. Poniżej nosa narysujmy linię delikatnie wklęsła, dochodzącą do górnej wargi, która niezbyt stromą linią opada i dochodzi do dolnej wargi. Dolna warga jest zazwyczaj bardziej mięsista, dlatego zaznaczamy ją bardziej wypukłą linią. Pod ustami znajduje się wklęsłość, następnie rysujemy brodę. Wykonujmy pewne ruchy starając się rysować poszczególne kreski jednym pociągnięciem, jeśli nam się to nie uda zawsze możemy to skorygować, nie rysujmy drobnymi kreseczkami. Gdy wykonamy ogólny szkic przechodzimy do delikatnego opracowywania szczegółów, dokładniejszego zaznaczenia kształtów usti oczu, zaznaczmy delikatnie najciemniejsze punkty obrazu, możemy stosować różne grubości ołówków, na tym etapie polecane są 2B. (rys.4)
Rys. Olga Młodawska
Jak długo rysujecie? Co najczęściej? Jesteście zadowoleni z efektów? Dajcie znać.