W starszych samochodach pasek klinowy miał dość ograniczone zadania. Z reguły przenosił napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe pompy wody i koło alternatora. Procedura jego wymiany czy poprawiania naciągu była bardzo prosta.
Elementem odpowiadającym za jego odpowiednie naprężenie był z reguły alternator. Aby wymienić pasek klinowy wystarczyło poluzować śruby mocujące alternator, odchylić go w celu zluzowania paska klinowego. Podważając śrubokrętem pasek klinowy zsuwało się go z jednego z kół pasowych, po czym swobodnie ściągało.
Procedura montażu przebiegała w odwrotnej kolejności. Na koniec należało odpowiednio napiąć pasek odchylając alternator przy pomocy dowolnej dźwigni i dokręcić śruby mocujące po ustaleniu prawidłowego napięcia paska.
Jeżeli posiadamy starszy samochód, w którym pasek klinowy ma tak mało zadań, możemy pokusić się o próbę jego wymiany samodzielnie, pamiętając jednak o podstawowych zasadach:
– Zbyt słabo napięty pasek da znać o sobie wspomnianym głośnym piskiem. Ale oprócz efektów dźwiękowych może być również przyczyną niedoładowania akumulatora oraz pogorszonego działania pompy wody.
– Z kolei zbyt mocno napięty pasek powoduje dużo szybsze zużywanie się łożysk w napędzanych urządzeniach
W nowszych samochodach funkcje paska klinowego uległy znacznemu rozszerzeniu. Współcześnie pasek oprócz swoich dawnych funkcji musi również napędzić kompresor klimatyzacji, pompę wspomagania kierowniczego.
W układzie, ze względu na długość paska pojawiają się też osobne elementu odpowiedzialne za jego napinanie (rolki napinające) i prowadzenie (rolki prowadzące). W przypadku napędzania tak wielu urządzeń, zamiast paska klinowego stosowany jest pasek wielorowkowy.
Często ze względu na skomplikowany układ napędzanych urządzeń zamiast jednego paska stosowane są dwa odrębne.
W związku ze znacznym skomplikowaniem układu napędzania przy pomocy paska i znacznym zagęszczeniem elementów silnika, pod maską z reguły jest coraz mniej miejsca.
Ciasnota w miejscach wykonywania potencjalnych napraw czy wymian części nie sprzyja wygodzie wykonywanej pracy.
Osobiście odradzam podejmowania się prób samodzielnej wymiany tego elementu we współczesnych samochodach. Ewentualny defekt związany z niefachową i nieprawidłowo przeprowadzoną wymianą natychmiast uniemożliwi dalszą jazdę i narazi nas na dodatkowe koszty holowania samochodu.
Lepiej tego typu prace zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi w serwisie samochodowym.
Jak dużo czynności przy samochodzie umiecie wykonać sami? Gdzie szukacie instrukcji?