W polskich muzeach nadal najczęściej spotykaną forma edukacji jest zwiedzanie tych placówek, z możliwością skorzystania z usług przewodnika. Dominują wystawy czasowe i stałe, przy czym zmienił się sposób prezentowania eksponatów. Coraz częściej wykorzystywane są nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki czemu ekspozycje zyskują na atrakcyjności. Przykładem takiej placówki jest Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie zwiedzający mają bezpośredni kontakt z prezentowaną, historyczną rzeczywistością. Do minimum ograniczono korzystanie ze szklanych gablot. Oprócz tego realizowany sposób przekazywania wiedzy zakłada wykorzystywanie przez zwiedzających prawie wszystkich zmysłów. Placówki muzealne starają się również wykorzystywać w swoich projektach nowoczesne medium, jakim jest internet. Jedną z instytucji, która umożliwia wirtualne zwiedzanie swojej siedziby i znajdujących się w nim zbiorów, jest muzeum w Pszczynie. Należy również wspomnieć o platformach edukacyjnych, które z założenia mają pełnić funkcję podobną e – learningu.

Oferta edukacyjna muzeów obejmuje wiele atrakcyjnych form. Organizowane są warsztaty, szkolenia, prelekcje, koncerty czy lekcje muzealne. Na tym tle niezwykle interesująco prezentują się skanseny, ponieważ dysponują one starą, zabytkową infrastrukturą, która umożliwia zorganizowanie np. warsztatów robienia chleba, prezentacji gry na instrumentach ludowych czy odtworzenia zajęć w dawnej szkole. W największym stopniu aktywna edukacja muzealna skierowana jest do dzieci i młodzieży (od przedszkola do szkoły ponadgimnazjalnej). Z przeprowadzonych badań wynika, że za mało jest propozycji przeznaczonych dla rodzin czy takich szczególnych środowisk jak ludzie niepełnosprawni czy przedstawiciele mniejszości etnicznych. Muzea udostępniają zainteresowanym osobom posiadane zbiory biblioteczne czy bazy danych. W ramach działalności statutowej wydane są rmateriały edukacyjne m. in. publikacje popularnonaukowe, foldery, przewodniki.

A jaka jest Wasza opinia na temat edukacji muzealnej? Czekamy na komentarze!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułEdukacja ekologiczna – co to jest, cele, zadania
Następny artykułJakiego języka używać podczas szkoleń?

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here