Większość sytuacji zdjęciowych wymaga czasu naświetlania mierzonego w ułamkach sekund, chociaż zdarzają się też tematy, wymagające kilkusekundowego lub nawet kilkuminutowego czasu naświetlania. Na ogół, wartość czasu naświetlania podana jest na wyświetlaczu w korpusie aparatu lub w wizjerze. Możemy ją regulować za pomocą pokrętła na korpusie. Ustawiamy aparat w tryb preselekcji czasu naświetlania – S (w Nikonie) lub Tv (w Canonie) i kręcimy pokrętłem pod kciukiem aż ustawimy odpowiedni czas. W taki sam sposób możemy ustawić czas naświetlania w trybie manualnym. Wartość czasu naświetlania najczęściej podawana jest w aparacie bez jedynki z przodu, przykładowo, jeśli mówimy o czasie naświetlania wynoszącym 1/60 sekundy, wartość na aparacie powinniśmy ustawić na 60.
Nie ma jednej sprawdzonej recepty na poprawne ustawienie czasu naświetlania, chociaż są pewne zasady, których opanowanie może nam bardzo pomóc.
photoxpress.com
Uwaga!
Tak, jak pisałem, nie istnieje jedna sprawdzona wartość czasu naświetlania. Wszystko uzależnione jest od sytuacji zdjęciowej, przysłony, wartości ISO oraz efektu jaki chcemy osiągnąć.
Przyjęło się, że czas naświetlania, dla poprawnego, ostrego zdjęcia (nie mówię tutaj o eksperymentach z długim czasem naświetlania) powinien wynosić, dla zdjęć robionych z ręki, w najgorszym wypadku równowartość ogniskowej obiektywu. Przykładowo, jeśli fotografujemy przy użyciu ogniskowej obiektywu 50 mm, minimalny czas naświetlania umożliwiający zrobienie ostrego zdjęcia wynosi 1/50 sekundy, ale dla pewności lepiej ustawić krótszy czas. Dla obiektów nieruchomych przyjęło się nie schodzić poniżej 1/60 sekundy. Dla obiektów szybko poruszających się, minimalny czas oświetlania to 1/250 sekundy. Jeżeli fotografujemy z aparatem umieszczonym na statywie lub w inny sposób ustabilizowanym, możemy pokusić się o wydłużenie czasu naświetlania od 1/50 nawet do kilku minut. Oczywiście, nie ma tutaj mowy o ostrym odwzorowaniu obiektów będących w ruchu. Wartości powyżej 1 sekundy przeważnie są oznaczone nieco inaczej, w przypadku Nikona za ilością sekund pojawia się znak „‘‘”. Dłuższych czasów naświetlania używa się głównie w nocy i w złych warunkach oświetleniowych. W ciągu dnia czas naświetlania możemy wydłużyć, przymykając otwór przysłony, aby uzyskać efekt rozmycia poruszających się obiektów.
Z jakich opcji aparatu korzystacie najczęściej? Co Wam sprawia największą trudność?