Najbardziej popularne są parasolki i softboxy. Parasolki mają wiele zalet, takich jak niska cena, łatwość składania i rozkładania oraz mobilność. Jak to jednak zwykle bywa, coś jest kosztem czegoś. Światło lampy błyskowej przepuszczone przez parasolkę nie jest tak precyzyjne jak światło softboxu. Pozwolę sobie w tym miejscu zacytować genialnego fotografa, Joe McNally’ego: „Ładne jest ładne, ale zatrzymuje się kilometry przed niesamowitym. A chodzi o kontrolę. Podejście parasolkowe (absolutnie prawidłowe wielu przypadkach) rzuca fotony wszędzie. To bezład przypominający naloty dywanowe.”

Parasolki mogą być transparentne lub odbijające, podobnie jak blendy. Transparentne otwiera się szpicem do modela, odbijające zaś w odwrotnym kierunku. Srebrna płaszczyzna odbijająca jest kontrastowa, odbija najwięcej światła i nie zmienia jego koloru, złota z kolei imituje ładne żółte światło słoneczne. Biała to kompromis pomiędzy srebrną a białą transparentną. Światło od niej odbite nie jest takie kontrastowe jak przy srebrnej, ale też można je w większym stopniu kontrolować niż światło z parasolki transparentnej.

Softboxy, z racji tego, że światło pada przez jednolitą płaszczyznę, w związku z czym łatwiej je kontrolować niż w przypadku parasolek, cieszą się większym powodzeniem wśród zawodowców. Decydując się na zakup softboxu, upewnijmy się, że będzie pasował do naszej lampy. W większości przypadków, lampy mają mocowanie Bowensa, jeśli jednak używamy lampy z czaszą zamocowaną na stałe, poszukajmy softboxów z mocowaniem uniwersalnym. Spośród całej gamy softboxów możemy wyróżnić trzy podstawowe typy: strip (podłużny i wąski), prostokątny i octa (ośmiokątny).

Beauty dish – modyfikator uwielbiany przez fotografów mody. To metalowy reflektor, zwany także „słoneczkiem”, który daje mocne, kontrastowe światło, ale nie tak mocne jak to z nieosłoniętej lampy.

Plaster miodu to metalowa siatka przypominająca właśnie plaster miodu. Montuje się go na beauty disha, softbox lub czaszę. Jego zadaniem jest mocniejsze skupienie światła. Ukierunkowanie go tak, żeby padało tam, gdzie chcemy.

Czasza zazwyczaj dodawana jest do lampy. W droższych modelach można ją ściągnąć, w tańszych lampach zamocowana jest na stałe. Daje bardzo ostre światło, które można wykorzystać jako kontrowe. Zazwyczaj używa się jej razem z parasolką lub innym modyfikatorem.

Wrota to cztery metalowe płaszczyzny połączone ze sobą, które montuje się na lampie, aby ograniczyć ilość światła na planie zdjęciowym, a przy tym nadać mu kierunkowy charakter. Wrót możemy używać do oświetlania tła lub stosować je jako kontrę dla lampy głównej.

Strumienica, zwana także snootem, najczęściej wykorzystywana jest do doświetlania włosów. Ze względu na bardzo małą powierzchnię świecenia, która jest właściwie punktowym światłem może także służyć jako kontra lub punktowe oświetlenie tła.

Używacie jakichś modyfikatorów światła? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMała głębia ostrości – jak ustawić?
Następny artykułModne spodnie na jesień

Dawid Markiewicz – fotograf i dziennikarz. Specjalizuje się przede wszystkich w fotografii ślubnej oraz fotografii mody. Właściciel firmy fotograficznej „Wonderland”

 

Nasz specjalista pisze o sobie:

Tajna jednostka do zadań specjalnych. Autor fotograficznych świadectw obecności. W swoich fotograficznych poszukiwaniach obiektyw kieruję głównie na ludzi.

Wykonuję sesje modowe, reklamowe, profesjonalne portfolia dla modelek i modeli oraz fotoreportaże i plenery ślubne. Należę do prestiżowych, międzynarodowych organizacji, zrzeszających najlepszych fotografów i fotoreporterów ślubnych na świecie: The Wedding Photojournalist Association (WPJA) oraz The Artistic Guild of the Wedding Photojournalist Asociation ([AG]WPJA).

Zainteresowanych zapraszam do współpracy przy tworzeniu fotograficznych opowieści, zarówno ze świata mody, jak i wszystkich, którzy planują zmienić stan cywilny - www.dawidmarkiewicz.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here