Mając ekonomiczny samochód o małej pojemności silnika nie odczuwamy podwyżek cen paliwa aż tak bardzo jak posiadacze aut z silnikami o większych pojemnościach. W przypadku aut z małymi, oszczędnymi silnikami czas zwrotu kosztów poniesionych na montaż instalacji LPG będzie dość długi. Zgoła inaczej sytuacja wygląda w autach z silnikami o dużych pojemnościach, które nawet delikatnie traktowane po prostu muszą spalić większa ilość paliwa. W tych autach możemy spodziewać się zwroty poniesionych inwestycji w przeciągu roku, oczywiście w zależności od pokonywanych przebiegów.
Przy obecnych cenach paliw gaz jest opcją o połowę tańszą. Cena benzyny Pb95 oscylując w okolicach 4,90zł/l w porównaniu z ceną gazu 2,50zł/l pozwala na uzyskanie znacznych oszczędności. Nawet biorąc pod uwagę fakt, że samochody napędzane LPG spalają około 10-20% więcej gazu niż paliwa oszczędności nadal są znaczne.
Kalkulując na przykładzie auta spalającego 10 litrów paliwa na 100 km, przejechanie wspomnianych 100km na benzynie będzie nas kosztowało 49zł, to samo auto wyposażone w instalacje gazową nie spali paliwa za więcej niż 30zł.
Na dystansie 100 km mamy już 20zł oszczędności. Cena porządnej sekwencyjnej instalacji gazowej do auta z wielopunktowym wtryskiem kosztuje około 2,5 tys zł. Łatwo przeliczyć, że wydatek na instalację zwróci się nam po przejechaniu około 13 tys km.
Przeliczenia te wyglądają bardzo optymistycznie. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku aut z instalacją gazową możemy być narażeni na dodatkowe koszty. Po założeniu nowej instalacji musimy po określonym przebiegu zgłosić się na płatny przegląd, aby nie utracić gwarancji. Wyższą kwotę musimy również zapłacić przy okazji corocznego przeglądu. Co jakieś okres czasu w instalacji trzeba wymienić filtry, a po dłuższym okresie czasu zbiornik gazu traci swą homologację i również wymaga wymiany na nowy.
Jednakże nawet uwzględniając wszystkie te dodatkowe kwoty obliczenia nie kłamią i jazda samochodem z instalacja gazową będzie tańsza od jazdy na benzynie.
Przy wyborze rodzaju instalacji gazowych warto zdecydować się na możliwie najnowszą instalację IV generacji. Wszelkie starsze generacje dobre są do aut gaźnikowych lub z mono-wtryskiem. Montaż niewłaściwej instalacji może przynieść więcej szkody niż oszczędności. Starsze typy instalacji gazowych mają tendencję do częstego rozregulowywania się, w związku, z czym wymagają częstszych wizyt w zakładzie gazowniczym. Ponadto zdarzają się przypadki niewielkich wybuchów małych ilości gazu zgromadzonego w kolektorze dolotowym. W przypadku aut, w których ten element jest plastikowy grozi to jego rozerwaniem. Uszkodzeniu może też ulec przepływomierz, filtr powietrza i jego obudowa.
Wymiana uszkodzonych elementów może pożreć lwią część oszczędności poczynionych dzięki instalacji LPG.
Benzyna, olej napędowy czy gaz? Które rozwiązanie jest Waszym zdaniem najlepsze?