Jeszcze jedną jego niezaprzeczalną zaletą jest fakt, że używając modelu z silnikiem do 50 cm3, możemy poruszać się nim bez żadnych dodatkowych uprawnień.
Wybór skuterów jest na naszym rynku ogromny. Możemy przebierać wśród zachodnich, dalekowschodnich czy rodzimych producentów. Skutery pochodzące od dalekowschodnich dostawców są dość tanie, a niejednokrotnie prezentują całkiem dobrą jakość. Skutery naszego rodzimego producenta – Rometu są w rzeczywistości również produktami dalekowschodnimi. W obecnych czasach wszyscy przenoszą produkcję do Chin.
Niezależnie z jakiej części globu pochodzi nasz skuter musimy o niego dbać, aby możliwie długo cieszyć się bezawaryjną jazdą. Konstrukcja skutera nie jest bardzo skomplikowana. Posiadając odrobinę smykałki do mechaniki, trochę podstawowych narzędzi i dobrą instrukcję serwisową, możemy większość napraw przeprowadzić samemu. Na rynku zaczyna pojawiać się również dość dobra literatura techniczna dotycząca skuterów produkcji azjatyckiej.
Jeżeli posiadamy skuter czterosuwowy (4T) to jedną z prostszych czynności, które trzeba wykonywać dość regularnie i często, jest wymiana oleju.
Jest to czynność bardzo prosta. Po przeczytaniu w instrukcji serwisowej informacji na temat przebiegu, po jakim należy zmienić olej i ile nowego oleju należy wlać, możemy przystąpić do pracy.
Należy zaopatrzyć się w nowy filtr oleju, odpowiednią ilość nowego oleju o parametrach zalecanych przez producenta, klucz do odkręcenia korka spustowego, nieduży pojemnik do którego spłynie olej.
-
Krok pierwszy
Zaczynamy od pewnego ustawienia skutera na twardym podłożu. Czasami, aby dostać się do filtra czy korka spustowego, należy zdemontować plastikowe osłony.
-
Krok drugi
Odkręcamy korek wlewu oleju, podstawiamy pojemnika na zużyty olej pod korek spustowy i odkręcamy. Korek wlewowy odkręcamy po to, aby ułatwić spłynięcie, powietrze mając dostęp od góry spokojnie napływa i nie wytwarza nam się podciśnienie we wnętrzu silnika.
-
Krok trzeci
Wymianę oleju najlepiej przeprowadzać na nagrzanym silniku. Po przejażdżce, odczekajmy kilka chwil, aby nie poparzyć się o elementy silnika. Zostawiamy skuter na chwilę, aby pozwolić olejowi dokładnie spłynąć.
-
Krok czwarty
Następnie odkręcamy filtr oleju i wymieniamy go na nowy. Gdy olej przestanie skapywać, zakręcamy korek odpływowy. Pozostaje nam jedynie odmierzyć odpowiednią ilość świeżego oleju i wlać go przez otwór wlewowy i zakręcić korek.
-
Krok piąty
Po uruchomieniu silnika przez kilka sekund może on wydawać delikatnie inny odgłos pracy. Nie należy się tym przejmować, układ smarowania musi się napełnić olejem i wytworzyć właściwe ciśnienie. Gdy dźwięk po kilku sekundach się unormuje, skuter jest gotowy do dalszej eksploatacji. Pamiętajmy, aby zużytego oleju nie wylewać do kanalizacji.
Jak wiele czynności związanych swojego sprzętu wykonujecie sami? Kiedy polegacie na fachowej pomocy?