Jeszcze jedną jego niezaprzeczalną zaletą jest fakt, że używając modelu z silnikiem do 50 cm3, możemy poruszać się nim bez żadnych dodatkowych uprawnień.

Wybór skuterów jest na naszym rynku ogromny. Możemy przebierać wśród zachodnich, dalekowschodnich czy rodzimych producentów. Skutery pochodzące od dalekowschodnich dostawców są dość tanie, a niejednokrotnie prezentują całkiem dobrą jakość. Skutery naszego rodzimego producenta – Rometu są w rzeczywistości również produktami dalekowschodnimi. W obecnych czasach wszyscy przenoszą produkcję do Chin.

Niezależnie z jakiej części globu pochodzi nasz skuter musimy o niego dbać, aby możliwie długo cieszyć się bezawaryjną jazdą. Konstrukcja skutera nie jest bardzo skomplikowana. Posiadając odrobinę smykałki do mechaniki, trochę podstawowych narzędzi i dobrą instrukcję serwisową, możemy większość napraw przeprowadzić samemu. Na rynku zaczyna pojawiać się również dość dobra literatura techniczna dotycząca skuterów produkcji azjatyckiej.

Jeżeli posiadamy skuter czterosuwowy (4T) to jedną z prostszych czynności, które trzeba wykonywać dość regularnie i często, jest wymiana oleju.

Jest to czynność bardzo prosta. Po przeczytaniu w instrukcji serwisowej informacji na temat przebiegu, po jakim należy zmienić olej i ile nowego oleju należy wlać, możemy przystąpić do pracy.

Należy zaopatrzyć się w nowy filtr oleju, odpowiednią ilość nowego oleju o parametrach zalecanych przez producenta, klucz do odkręcenia korka spustowego, nieduży pojemnik do którego spłynie olej.

  • Krok pierwszy

    Zaczynamy od pewnego ustawienia skutera na twardym podłożu. Czasami, aby dostać się do filtra czy korka spustowego, należy zdemontować plastikowe osłony.

  • Krok drugi

    Odkręcamy korek wlewu oleju, podstawiamy pojemnika na zużyty olej pod korek spustowy i odkręcamy. Korek wlewowy odkręcamy po to, aby ułatwić spłynięcie, powietrze mając dostęp od góry spokojnie napływa i nie wytwarza nam się podciśnienie we wnętrzu silnika.

  • Krok trzeci

    Wymianę oleju najlepiej przeprowadzać na nagrzanym silniku. Po przejażdżce, odczekajmy kilka chwil, aby nie poparzyć się o elementy silnika. Zostawiamy skuter na chwilę, aby pozwolić olejowi dokładnie spłynąć.

  • Krok czwarty

    Następnie odkręcamy filtr oleju i wymieniamy go na nowy. Gdy olej przestanie skapywać, zakręcamy korek odpływowy. Pozostaje nam jedynie odmierzyć odpowiednią ilość świeżego oleju i wlać go przez otwór wlewowy i zakręcić korek.

  • Krok piąty

    Po uruchomieniu silnika przez kilka sekund może on wydawać delikatnie inny odgłos pracy. Nie należy się tym przejmować, układ smarowania musi się napełnić olejem i wytworzyć właściwe ciśnienie. Gdy dźwięk po kilku sekundach się unormuje, skuter jest gotowy do dalszej eksploatacji. Pamiętajmy, aby zużytego oleju nie wylewać do kanalizacji.

  • Jak wiele czynności związanych swojego sprzętu wykonujecie sami? Kiedy polegacie na fachowej pomocy?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wymienić wycieraczki?
Następny artykułJak wymienić szybę w samochodzie?

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here