Ze względu na notoryczne problemy finansowe, z jakimi zmaga się większość organizacji pozarządowych i im podobnych, wzrasta zainteresowanie pracownikami, którzy specjalizują się w profesjonalnym fundraisingu. Co więcej, zawodowi fundraiserzy dysponują nie tylko wiedzą dotyczącą źródeł finansowania, ale często również są biegli w zagadnieniach aspektów prawnych, zarządzania czy specyfiki księgowości NGO (organizacji pozarządowych). Obecnie w wielu branżach rynku komercyjnego panują zasady etyki biznesowej (a czasem jej braku), które nie każdemu mogą odpowiadać i nie zawsze być zgodne z własnymi przekonaniami o tym, jak powinna wyglądać droga do sukcesu. Dlatego też praca w fundraisingu może być świetnym wyzwaniem dla osób chcących łączyć swój rozwój zawodowy z działaniem dla nieco „wyższych celów”, niż wzrost słupków obrazujących sprzedaż najnowszego produktu.

Wymagania stawiane osobom aplikującym na stanowisko fundraisera są najczęściej skoncentrowane na kompetencjach takich jak komunikatywność, umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji biznesowych, często znaczące są doświadczenia w pracy przedstawiciela handlowego czy marketingu, zdolności negocjacyjne, wysoka kultura osobista i oczywiście know-how fundraisingu. Kursy z zakresu fundraisingu można odbyć w różnych instytucjach, zdarzają się nawet bezpłatne oferty. Wiele interesujących informacji, kontaktów i możliwości szkoleń oferuje Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu. Na stronach stowarzyszenia publikowane są także oferty pracy dla fundraiserów oraz spora liczba artykułów tematycznych i materiałów konferencyjnych. Niezależnie od wiedzy specjalistycznej, oczekiwania wobec fundraiserów skupiają się na odpowiednim typie osobowości, która sprzyja efektywnemu nawiązywaniu kontaktów. Fundraising to praca z ludźmi i dla ludzi, dlatego najważniejszy jest kontekst komunikacyjny tego zawodu.

Uwaga!

Zarobki fundraiserów są zróżnicowane, dla niektórych osób bywają zniechęcające, jednak można też spotkać intratne propozycje, szczególnie, gdy odnoszą się do płac w ramach realizowanych projektów finansowanych z UE.

Co myślicie o fundrisingu? Chcielibyście spróbować swoich sił w tym „fachu”? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak zrozumieć niemowlaka?
Następny artykuł„Tajemniczy klient” – kto to, jak nim zostać?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here