Dzięki niej nakreślono zasady, których nie powinna przekraczać ani jedna, ani druga strona. Jednocześnie pozwala odpowiednio wcześnie reagować na plany zmian odpowiednich grup społecznych, zawodowych itd., czyli jeszcze na etapie przygotowywania przepisów. Zgodnie z ustawą działalnością lobbingową jest każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa, natomiast zawodową działalnością lobbingową jest zarobkowa działalność lobbingowa prowadzona na rzecz osób trzecich w celu uwzględnienia w procesie stanowienia prawa interesów tych osób.

Nie można więc za taką uznać działań prawnie niedozwolonych, takich jak proponowanie np. kilku milionów zł posłowi w zamian za namawianie kolegów z partii za głosowaniem przeciwko określonym rozwiązaniom prawnym.

Ważne!

Zgodnie z ustawą o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym za korupcję może być uznane m.in. obiecywanie lub wręczanie jakichkolwiek nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję publiczną dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji. Tego typu działanie w żadnym wypadku nie będzie uznawane za legalny lobbing.

W Polsce ustawodawca kierował się zasadą przejrzystości i jawności odnośnie działalności lobbingowej, dlatego też w Biuletynie Informacji Publicznej muszą być udostępniane projekty ustaw i rozporządzeń, a także założenia takich projektów. Wraz z nimi publikuje się wszelkie możliwe dokumenty dotyczące prac nad projektem. Od udostępnienia tej informacji każdy może na urzędowym formularzy zgłosić zainteresowanie pracami nad projektem, co również zostanie udostępnione w BIP. Osoba lub organizacja we wniosku musi podać m.in. jakiego interesu prawnego chce chronić lub o co ma zamiar zabiegać. Lobbysta nie jest więc anonimowy, a jego zamiary mają być jasne dla organów władzy i opinii społecznej.

Lobbysta w zamian za to uzyskuje prawo do wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym dotyczącym projektu, choć może go zostać pozbawiony jeżeli ze względów lokalowych lub technicznych, w szczególności ze względu na liczbę osób chętnych do wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym, nie jest możliwe zorganizowanie takiego wysłuchania.

Dodatkowo minister do spraw administracji publicznej musi prowadzić jawny rejestr osób i organizacji zajmujących się zawodową działalnością lobbingową. Dzięki temu podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową ma prawo wykonywać tę działalność także w siedzibach urzędów. Osoby i organizacje podejmujące działania kwalifikujące się pod pojęcie zawodowego lobbingu, a nie będące wpisane do rejestru, mogą zostać ukarane w wysokości od 3 000 zł do 50 000 zł.

Źródła:

Ustawa o działalności lobbingowej w Polsce z 7 lipca 2005 r.

Uważacie, że lobbing w Polsce powinien być legalny czy jednak zakazany? Dlaczego? Czekam na Wasze komentarze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here