Każde słowo-hak posiada numer. Zwykle poruszamy się w obrębie od 1 do 10. Kształt kolejnych cyfr trzeba skojarzyć z jakimś symbolem. Wybieramy tylko jeden symbol i już na zawsze kojarzymy go z daną liczbą. Cyfry od 1 do 10 wyglądem mogą przypominać (każdy tworzy własne propozycje):

1 – świecę

2 – łabędzia

3 – jabłko

4 – krzesło

5 – dźwig (hak od dźwigu)

6 – barana (poroże)

7 – kosę

8 – bałwana

9 – balon

10 – rycerza (z mieczem i zbroją)

Istota metody haków polega na trwałym zapamiętaniu symboli przypisanych danym liczbom. Warto jest wyrysować sobie przy liczbach poszczególne symbole. Muszą być one niezmienne, co gwarantuje lepsze efekty zapamiętywania. W dalszym etapie będziemy już tylko „zawieszać” na poszczególnych hakach słowa do zapamiętania.

Posłużmy się przykładową listą 10 słów do zapamiętania: konewka, herbata, widły, małpa, wanna, czekolada, szklanka, mikrofon, rower, narty. Słowa te musimy skojarzyć z kolejnymi hakami, wyobrażając sobie i wizualizując w zabawny sposób utworzone pary. Staramy się wprowadzać akcję, ruch, które ułatwią zapamiętanie. W naszym przykładzie mogłoby wyglądać to następująco (to tylko przykładowe skojarzenia, każdy tworzy własne):

1. świeca – konewka (płonąca świeca polewana wodą z konewki)

2. łabędź – herbata (łabędź pływający w jeziorze herbaty)

3. jabłko – widły (soczyste jabłka zatknięte na widły)

4. krzesło – małpa (małpa skacząca na krześle)

5. dźwig – wanna (dźwig unoszący wannę pełną wody)

6. baran – czekolada (baran oblany czekoladą)

7. kosa – szklanka (kosa ścinająca setki szklanek)

8. bałwan – mikrofon (bałwan śpiewający do mikrofonu)

9. balon – rower (rower unoszony przez mnóstwo kolorowych balonów)

10. rycerz – narty (rycerz zjeżdżający z góry na nartach)

Następnie próbujemy wymienić szereg zapamiętywanych słów, oczywiście w odpowiedniej kolejności.

Uwaga!

Stosując metodę haków, poruszamy się najczęściej w obrębie pierwszej dziesiątki. Oczywiście, metoda ta uwzględnia również możliwość przypisywania haków (symboli) do kolejnych dziesiątek. Umożliwi to zapamiętywanie dłuższych ciągów wyrazów.

Czy próbowaliście wykorzystywać kiedyś metodę haków do uczenia się? Jak Wam szło? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMnemotechniki – łańcuch skojarzeń
Następny artykułWalne Zgromadzenie Akcjonariuszy – informacje

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here