Stała pora z książeczką może być chwilką bądź dłuższą chwilą. Ideałem byłoby zorganizowanie takich chwil z książeczką codziennie, gdyż częsta ale krótsza nauka na pewno okaże się skuteczniejsza. Długość tych naszych spotkań może się wahać od 10 do 30 min, w zależności od dziecka nastroju i chęci do czytania. Regularność jeśli chodzi o styczność z anglojęzyczną ilustrowaną książeczką daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Z czasem regularność ta będzie miała taki efekt, że dziecko samo będzie sięgało po książeczkę i czekało na nas nałóż ku lub kanapie gotowe do wspólnego czytania.

Co do wyboru odpowiedniej książeczki, nie decyduj sam/a, ale wspólnie ze swoim maluchem.

Książeczki, które przeczytacie muszą być magazynowane w miejscu dostępnym dla dziecka, po to, aby w razie potrzeby maluch mógł po nią sięgnąć i przeczytać, kiedy będzie miał ochotę.

Nieprzeczytaną jeszcze książeczkę, a co za tym idzie nieznajomą dla dziecka, wprowadzaj dopiero wtedy, kiedy dziecko będzie w pełni zapoznane z poprzednią. Przeczytane książki układaj na półce, w zasięgu wzroku dziecka. Kiedy w waszej „anglojęzycznej biblioteczce” umieścisz jeszcze nie przeczytana lub nie do końca przeczytaną książeczkę może to działać demotywująco na dziecko. Biblioteczka ma się składać z książek już przeczytanych i w pełni zrozumiałych dla malucha. Poniżej podaje kilka rad, o czym należy pamiętać podczas pracy z ilustrowaną książeczką.

  • Podczas czytania nie śpiesz się, ale czytaj powoli, pozwól dziecku napawać się ilustracjami. Pamiętaj, że obrazki w dużym stopniu ułatwiają dziecku zrozumienie tekstu.
  • Jeśli zaistnieje taka potrzeba, użyj języka ciała lub gestów, aby ułatwić zrozumienie.
  • Kiedy czytasz, „jedź” palcem po tekście, aby dziecko było w stanie skojarzyć sobie pisownię z wymową.
  • Używaj zabawnych głosów, naśladuj odgłosy różnych zwierząt, jeśli takowe występują w książeczce – dzieci uwielbiają taki sposób czytania.
  • Zachęcaj malucha, aby przyłączył się do czytania. Możesz to zrobić poprzez pozwolenie, żeby maluch dokończył za Ciebie rozpoczęte już zdanie lub naśladował odgłosy jakiegoś zwierzaka obecnego w książce.
  • Kiedy już zamkniesz książkę, sprawdź, czy maluch nie jest zamyślony. Jeśli jest, posiedźcie w ciszy, daj mu chwilkę na napawanie się bajkowym, wyimaginowanym światem.
  • Po skończonym czytaniu nie męcz malucha pytaniami w stylu „no i o czym była książeczka?”, „opowiedz, co przeczytaliśmy” itp. Kiedy dziecko będzie gotowe, samo zacznie mówić.

Czy Wy czytacie dzieciom obcojęzyczne książki? Jak często to robicie i czy widzicie wyraźne efekty? Wypowiedzcie się w komentarzu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here