System integracyjny został stworzony, aby umożliwić dzieciom niepełnosprawnym naukę razem z dziećmi zdrowymi. W klasie integracyjnej nie ma różnic w programie nauczania, ale w sposobie kształcenia. Pracuje w niej bowiem dwóch nauczycieli. Nauczyciel przedmiotowy oraz pedagog specjalny ściśle ze sobą współpracują, gdy jeden naucza, drugi dostosowuje formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

Dla dzieci z deficytami prowadzone są również odpowiednie terapie pedagogiczne, mające na celu wyrównanie braków. Dlatego rodzice dzieci zdrowych nie powinni obawiać się niższego poziomu kształcenia w szkole o takim oddziale, gdyż indywidualny tryb nauczania jest dużo skuteczniejszy dla dzieci zarówno chorych, jak i zdrowych niż w „normalnej” klasie. Program nie jest przerabiany w wolniejszym tempie, ale dostosowany do możliwości dzieci, dlatego każde ma szansę na zrozumienie materiału i przerobienie go pod okiem nauczyciela. Istotny jest również fakt, iż klasy integracyjne liczą zaledwie kilku uczniów, aby nauczanie było jak najbardziej efektywne. W klasie, w której jeden nauczyciel ma pod opieką około 30 wychowanków nie ma możliwości, aby poświęcić czas każdemu z osobna. Kolejną zaletą uczęszczania dziecka zdrowego do klasy integracyjnej jest jego kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi. Dziecko uczy się poprzez to wzajemnych relacji z osobą chorą oraz bezinteresownej pomocy. Dziecko staje się wrażliwe na potrzeby drugiego człowieka, nabywa empatii i tolerancji. Dzieci uczą się wspólnie, jak pomagać sobie w przełamywaniu barier i ograniczeń.

klasa integracyjnamorguefile.com

Warto posłać dziecko do szkoły integracyjnej. Rodzice powinni zdawać sobie sprawę, iż nie jest to szkoła „gorsza” tylko dlatego, że dostosowana jest do rozwoju i możliwości uczniów z deficytami rozwojowymi. Tak naprawdę klasa integracyjna daje dziecku lepsze możliwości nauki i rozwoju pod okiem wyspecjalizowanych nauczycieli, którzy mogą każdemu dziecku poświęcić swój czas i uwagę. Nie zapominajmy również, iż dziecko nabywa ważnych wartości, którymi są: szacunek do drugiego człowieka, empatia oraz wzajemna i bezinteresowna pomoc.

A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Dajcie znać w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTaktowne zachowanie – definicja
Następny artykułZdolności przywódcze u dziecka – jak je rozwijać?

Sabina Maćkowicz - pedagog. Abolwentka Uniwersytetu Pedagogcznego w Krakowie. Od kilku lat pracuje z dziećmi, zaczynała jako opiekunka, poźniej wolontariuszka (m.in: w stowarzyszeniu Dać szansę). Doświadczenie zdobywała również w Dziennym Ośrodku Socjoterapii oraz Akademii Młodzieży.

 

Nasz specjalista o sobie:

Uwielbiam dzieci – ich spontaniczność i energię, a zarazem delikatność i kruchość. Od najmłodszych lat angażowałam się w różnego rodzaju akcje charytatywne i wolontaryjne. Pomagałam dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi. Etap ten był niezwykle trudnym doświadczeniem w moim życiu, ale także bardzo dużo mnie nauczył. Swój zawód wiążę głównie z wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To wspaniałe uczucie patrzeć, jak dziecko się rozwija i móc mu w tym pomagać ...Mieć w tym swój maleńki udział...

Mam wiele innych zainteresowań, które są dla mnie odskocznią od codzienności. W wolnych chwilach chętnie czytam. Literatura to jedna z moich pasji . Lubię także aktywny wypoczynek – wyjazdy i spacery po górach, a w zimie jazdę na snowboardzie.  Podróże i odkrywanie nowych miejsc, to coś co mnie bardzo uszczęśliwia – jest to niewątpliwie część mojego życia.

Od dziecka moim zamiłowaniem było pisanie – stąd wybór studiów dziennikarskich.  Pisząc mogę łączyć swoją wiedzę z umiejętnościami, co daje mi poczucie ogromnej samorealizacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here