Działalność samorządu szkolnego jest jak najbardziej realna, to znaczy zmierza do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Uczniowie poprzez samorząd powinni mieć wpływ na życie szkoły. Jako że trudno byłoby działać ogółowi uczniów, stąd ich reprezentacja – samorząd. Nie oznacza to, że jego członkowie są pozostawieni sami sobie. Nad jego działalnością czuwa zwykle jeden nauczyciel będący niejako łącznikiem między uczniami a nauczycielami. Z pewnością usprawnia to funkcje samorządu. Taki opiekun jest najczęściej również wybierany przez uczniów z grona wszystkich nauczycieli. Ponadto samorząd ma prawo oczekiwać wsparcia ze strony szkoły w przebiegu swojej pracy.

Działania samorządu są ustalane w każdej szkole, zawsze jednak muszą być zgodne ze statutem szkoły. Samorząd przede wszystkim reprezentuje interesy uczniów, utrzymując jednocześnie partnerstwo stosunków uczniowskich i nauczycielskich w pracy dydaktycznej i wychowawczej. W znacznym stopniu rozwijana jest idea demokratyczności i zespołowego działania.

Do szczegółowych zadań samorządu zaliczamy między innymi:

– organizowanie społeczności uczniów, głównie w spełnianiu obowiązków szkolnych,

– reprezentowanie interesów ogółu poprzez przedstawianie nauczycielom i całej władzy szkolnej opinii oraz wniosków,

– współdziałanie z organem nauczycielskim w zakresie organizacji przeróżnych akcji, w tym o charakterze charytatywnym (przeprowadzanie zbiórek, między innymi zbieranie produktów na paczki świąteczne),

– inicjowanie i przeprowadzanie wielu szkolnych imprez i zajęć (dyskoteki szkolne, wybór miss szkoły, pierwszy dzień wiosny, akcje walentynkowe, itp.),

– w wielu szkołach organizacja wolontariatu,

– współorganizowanie pomocy uczniom potrzebującym, w tym z trudnościami edukacyjnymi,

– troska o dobre imię szkoły, kultywowanie tradycji, dbałość o sztandar szkoły, uczestnictwo we wszystkich ważnych uroczystościach szkolnych.

Uwaga!

Samorządy cyklicznie składają sprawozdania ze swojej działalności, zwykle na koniec pierwszego semestru nauki oraz po ukończeniu roku szkolnego.

Czy byliście kiedyś w samorządzie szkolnym? Jaką funkcję pełniliście, jak wspominacie ten czas? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTechniki relaksacyjne w psychologii
Następny artykułKto może emitować obligacje?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here