Nic nie potrafi tak kierowcy zaskoczyć jak nagła śliskość nawierzchni spowodowana pokrywającym ją lodem. W przypadku lodu na niewiele zdadzą się nam opony zimowe. Przy hamowaniu z większych prędkości droga hamowania jest praktycznie taka sama. Tylko w przypadku hamowania z niskich prędkości widać delikatną przewagę opon zimowych.
Jednak na lodzie najlepiej sprawdzają się opony z kolcami, lub założenie łańcuchów.

Te pierwsze są w naszym kraju zabronione, bo podobno niszczą nawierzchnię, a w łańcuchach z kolei nie będziemy poruszać się cały czas.

Dlatego musimy nauczyć się prowadzić auto na śliskiej nawierzchni.

Jeśli chodzi o skręcanie na śliskiej nawierzchni to w nowszych autach z pomocą przychodzą różnego rodzaju systemy kontroli trakcji.

W przypadku hamowania na lodzie system ABS nie przyda się nam zbytnio. Nie powoduje on wyraźnego skrócenia drogi hamowania w tych trudnych warunkach. Wręcz przeciwnie, w przypadku zblokowania kół na tak śliskiej nawierzchni możemy liczyć na to, że przed zablokowanymi kołami pojawi się zgarnięta przez sunące auto warstewka śniegu. Im więcej tego śniegu przed kołami tym szybciej będziemy w stanie się zatrzymać.

Aby poruszać się bezpiecznie po zimowych, lodowych drogach istotne jest poznania kilku cennych wskazówek; należy pamiętać, że im szybciej się jedzie, tym dłuższa będzie droga naszego hamowania.

Do delikatnego hamowania najlepiej używać silnika. Hamowanie silnikiem jest jednym z tych manewrów, który wykonywany płynnie pozwoli nam na bezpieczne i zarazem skuteczne hamowanie na śliskiej nawierzchni.

Pedał hamulca wciskaj do oporu tylko w sytuacji awaryjnej, nawet, jeżeli masz w aucie system ABS. Delikatne, płynne i przewidujące hamowanie jest kluczem do utrzymania się na drodze.

Na lodzie ciężko jest skręcać, a jeszcze trudniej robiąc to hamując samochodem bez ABS. System ABS przeciwdziałając blokowaniu kół, pozwala na wykonywanie nam manewrów, takich jak na przykład ominięcie jakiejś przeszkody.

Istotnym czynnikiem jest także utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach. Zimą ze względu na kurczliwość powietrza pod wpływem niskiej temperatury, z reguły w naszych autach znacznie maleje ciśnienie w oponach. Utrzymanie właściwego ciśnienia pomoże w zapewnieniu optymalnej trakcji kół naszego samochodu.

Jadąc po śliskiej nawierzchni zawsze trzymaj kierownicę oburącz, pewnym chwytem.

Jeżeli jakiś fragment lodu pokryty jest warstwą śniegu, spróbuj auto pokierować tak, aby poruszało się po zaśnieżonym fragmencie, tam na pewno lepiej wytraci prędkość i odzyska przyczepność.

Czy zdarzyło Wam się wpaść w poślizg? Co wtedy zrobiliście?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPrzestawiony rozrząd – objawy
Następny artykułZapchany filtr paliwa – objawy, przyczyny

Marcin Filek – miłośnik motoryzacji, od lat zawodowo z nią związany. Analityk rynku części zamiennych jednej z wiodących marek. Fotograf i mechanik rajdowy. Pasjonat spędzający w garażu każdą wolną chwilę. Prywatnie tata ośmiomiesięcznej Julki.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Moja przygoda z motoryzacją rozpoczęła się jeszcze w szkole podstawowej. Chyba – jak większość chłopców – zawsze uwielbiałem samochody. Niedaleko miejsca, w którym mieszkałem przynajmniej dwa razy do roku przebiegała trasa rajdu samochodowego. Niezależnie od pogody zawsze byłem obecny w strefie serwisowej. Moje zainteresowanie samochodami nie ograniczało się jednak tylko do rozmów z kolegami czy kolekcjonowaniu prospektów samochodowych. W kolejnych latach namiętnie studiowałem literaturę branżową, jeździłem na rajdy samochodowe, uczestniczyłem w polskich premierach wielu nowych modeli, chciałem być zawsze w centrum motoryzacyjnych wydarzeń. Dość pomocne w pogłębianiu wiedzy technicznej były studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Szczęśliwie ta pasja zamieniła się w karierę zawodową, dzięki czemu praca, którą wykonuje sprawia mi dużo radości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here