Długo nie wymieniany filtr nie zawsze jest jedynym źródłem problemu. Problem może być związany ze złą jakością paliwa. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o zawarte w paliwie zanieczyszczenia. Czasami może nam się zdarzyć zatankowanie ropy złej jakości lub na przykład ropy o parametrach letnich w okresie niskich zimowych temperatur. W tym drugim przypadku problemem jest parafina wydzielająca się z oleju napędowego właśnie w wyniku niskich temperatur. Olej letni potrafi zablokować filtr już przy temperaturze 0oC, olej przejściowy przy -10oC, a zimowy gdy temperatura spadnie poniżej -20oC.
Tyle o temperaturach mówią normy. Niestety paliwo na naszych stacjach bardzo często nie spełnia tych norm.
Inną przyczyną spotykającą zarówno auta z silnikami diesla, jak i benzynowymi jest kwestia zawartej w paliwie wody. Woda ta lubi zatrzymywać się w zabrudzonym filtrze i przy ujemnych temperaturach zamarza, tworząc lodowe zatory w układzie paliwowym.
Dowodem największego niedbalstwa ze strony kierowcy, jest doprowadzeni do zapchania filtra paliwa przez zanieczyszczenia. Paliwo może i nie jest idealne, ale przy regularnie wymienianym filtrze do czegoś takiego nigdy nie powinno dojść.
Przed nadejściem sezonu zimowego warto jest pomyśleć o wymianie filtra paliwa. Zwłaszcza jeśli z przebiegu wynika, że wymiana powinna być dokonana w najbliższych dniach, nie należy tego odkładać, tylko przed nadejściem mrozów filtr wymienić.
Zamarznięta woda, wytrącona parafina, czy gruba ilość brudu mogą powodować problemy z uruchomieniem auta. W czasie jazdy samochód może przerywać, może nie wkręcać się na obroty, gdyż przy ich wyższych wartościach będzie mu po prostu brakowało paliwa.
Na jakość paliwa i czystość filtra szczególnie wyczulone są nowoczesne silniki diesla. Ze względu na większe skomplikowanie niż auta benzynowe regularne wymiany filtra są szczególnie ważne. Niedopilnowanie tego może prowadzić do awarii bardzo drogich w naprawie, takich jak uszkodzenie pompy wtryskowej czy wtryskiwaczy.
Na szczęście nowsze diesle wyposażone są w pewnego rodzaju zabezpieczenia, pomocne w ochronie naszego silnika. Filtry paliwa wyposażane są w podgrzewacze przeciwdziałające osadzaniu się parafiny czy zamarzaniu wody. Również stosowane są czujniki informujące o zebraniu się wody w odstojniku filtra.
Istotne jest aby tych sygnałów nie lekceważyć i wiedzieć co onaczają.
Czy Wasz samochód często się psuje? Jak często robicie przegląd techniczny?
Skutecznosc filtra wzrasta wraz z czasem tz. im jest bardziej zanieczyszczony tym dokładniej filtruje az do całkowitego zatrzymania przepływu ,wiec zapchany zanieczyszczony filtr nie spowoduje uszkodzenia pompy czy wtrysków , wynika to z teori filtrowania wiedza dostepna dla inz chemii
Wszystko wina kierowcy, jasne, po wymianie filtra zrobiłem 2000 km i zaczęły się cuda wianki, szukałem rozwiązania a nie obwiniania o przyczyny i niedbalstwo.