Zawory dolotowe i wydechowe otwieranie są poprzez popychacze naciskane przez krzywki obracających się wałków rozrządu. Inżynierowie konstruujący silnik z pewnością poświęcili mnóstwo czasu aby zbadać i opracować odpowiednią charakterystykę wałków rozrządu. Zawór ma się zacząć otwierać w ściśle określonym czasie, ma się otworzyć możliwe szybko i płynnie się zamknąć również w ściśle określonym czasie. Czasy otwierania i zamykania zaworów są powiązane z suwami tłoka w cylindrze.
Otwarcie czy zamknięci zaworu za wcześnie lub zbyt późno powodować będzie znaczny spadek osiągów silnika, a w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić do jego poważnej awarii,
Silniki ze względu na ich konstrukcje możemy podzielić na kolizyjne i bezkolizyjne.
W przypadku silników kolizyjnych uszkodzenie napędu wałków rozrządu powoduje uderzenie poruszającego się w górę tłoka w niedomknięte zawory. Efektem tego spotkania w najlepszym wypadku są pokrzywione zawory wymagające wymiany. W gorszym przypadku oprócz skrzywienia zaworów może dojść do ich złamania, uszkodzenia prowadnic zaworowych, pęknięcia tłoka, skrzywienia korbowodu czy uszkodzenia panewek. Zerwanie paska rozrząd w takim przypadku zawsze skutkuje koniecznością rozebrania silnika, a przynajmniej głowicy, wymianą uszkodzonych elementów, lub w najgorszym razie remontem całego silnika.
Silniki bezkolizyjne charakteryzują się tym, że nawet gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu to tłoki nigdy nie zderzą się z zaworami. Jest to o tyle szczęśliwa sytuacja, że wystarczy poprawnie ustawić rozrząd, założyć nowy pasek i można ruszać w drogę.
Do przestawienia rozrządu może dojść nie tylko ze względu na zerwanie paska. Może przydarzyć się, że dość mocno już zużyty i rozciągnięty pasek przeskoczy o jeden ząbek na kole. Skutkiem tego może być awaria, ale może się przydarzyć tylko znaczne pogorszenie osiągów, czy pojawienie się problemów z rozruchem silnika. Zawory otwierać i zamykać się będą wtedy w niewłaściwym czasie, co spowoduje problemy z utrzymaniem właściwego ciśnienia mieszanki w cylindrze co może nawet uniemożliwić jej zapłon.
Dość rzadko, ale jednak dochodzi do ścięcia klina koła rozrządu na wale korbowym lub na wałku rozrządu. W takiej sytuacji z reguły rozrząd pozostaje unieruchomiony i jeżeli jest kolizyjny ulega dalszemu uszkodzeniu.
W nowoczesnych silnikach producenci coraz częściej nie stosują w ogóle klina na wale korbowym. W takim przypadku za utrzymanie koła rozrządu w odpowiedniej pozycji na wale odpowiedzialny jest odpowiedni moment dokręcenia śruby dociskającej koło rozrządu do wału.
Niewłaściwe dokręcenie może powodować obracanie się koła na czopie wału korowego lub całkowite zatrzymanie się rozrządu, tak jak by napęd został zerwany.
Niektórzy producenci w celu wyeliminowania ewentualnej awarii paska rozrządu stosują znacznie droższe, ale pewniejsze rozwiązanie jakim jest łańcuch rozrządu.
Nawet mocno rozciągnięty łańcuch jest pewniejszym napędem od paska.
Jak często sprawdzacie stan techniczy samochodu? Czy Wasze auto często zawodzi?